Followers

Tuesday, July 27, 2010

::Salam Kembali::

Agak lama tidak mencurahkan segala rasa dan isi hati.  Sibuk!!!  Perkataan yang paling sesuai diguna pakai buat masa ini.  Insyaallah, ada kesempatan akan kembali meloretkan ayat-ayat buat yang sudi membaca.  Apa pun, tanpa disedari Ramadhan bakal tiba.  Bertambah-tambah sibuklah nampak gayanya.  Yang sedang membaca, puasa dah habis ganti??  (cakap orang, diri sendiri macamana??)


Thursday, July 15, 2010

::Perit::

Penantian hari ini berlalu dengan sia-sia.  Tiada sebarang kata balas.  Sedari pagi sehingga ke petang yang ada hanyalah anganan kosong.  Haruskah diri ini berhenti mengharap?  Tiada lagi sisa-sisa kekuatan yang boleh diperjuangkan.  Masa semakin singkat dan realiti harus ditempuh.  Kecewa??!!  Sudah pasti kerana bukan diri ini yang meminta keadaan sebegini.  Inilah kehidupan, berat untuk ditempuh tetapi tiada lagi jalan pilihan.


nota:  harapan di hujung tanduk, dari arah mana sekali pun keyakinan akan muncul ianya tetap  berkecai menyembah bumi....

::Layan...::

Menulis entri disulami dengan OST Lagenda Budak Setan.  Lagu yang sedang hangat diperkatakan di sana sini begitu juga dengan filemnya.  Emosi amatlah tidak stabil tatkala ini maka ambil keputusan melampiaskan rasa hati di papan layar yang tidak bernyawa ini.  Lagu Bila Cinta versi Gio ini sememangnya membuai perasaan walaupun tidak berada di dilema percintaan.  Esakkan suaranya begitu menggamit jiwa sehinggakan penderitaan yang ditanggung sang lelaki ini begitu terasa di hati.  

Begitulah saya, seorang yang amat sensitif deria rasa dari sudut perasaan.  Bukan nak membanggakan diri atau seangkatan dengannya cuma saya sering meletakkan diri saya ke dalam sesuatu situasi.  Contohnya macam lagu-lagu cinta, saya akan terbuai dengan alunan melodi lalu mengaitkan bait-bait lirik dan menjadikannya satu dengan diri saya.   Lantas terus menyelami perasaan pencipta lagu dan orang yang melagukan lagu tersebut.  Jika kepedihan yang mereka lontarkan maka kepedihan jugalah yang saya rasa begitulah jika sebaliknya.  Fikiran akan menerawang memikirkan nasib orang-orang yang sedang berhadapan dengan situasi tersebut.  Sekiranya saya yang berada di tempat mereka apa agaknya reaksi saya.  Macam-macam lagilah yang akan saya fikirkan sehinggakan setiap kali bila lagu tersebut berkumandang mood dan emosi saya terus bertukar.

Wah, macam ahli pemikir gayanya.  Tak adalah sehingga ke tahap itu tetapi apa yang saya perasan melalui tingkah tersebut melahirkan kematangan di dalam diri saya.  Kadang-kala apa yang kita bayangkan terjadi dalam hidupan realiti kita.  Kalau bukan diri sendiri yang akan berdepan dengan situasi tersebut mungkin orang di sekeliling kita.  Yelah, perjalanan hidup kita mempunyai warna cerita yang tersendiri.  Apabila berhadapan dengan sesuatu situasi saya sering mengingatkan diri sendiri supaya tidak terus kepada keputusan tetapi kaji dahulu apakah yang menyebabkan keadaan sebegitu terjadi dan wajarkah kita mengambil keputusan sedemikian rupa.

Berbalik kepada lagu Bila Cinta, entah kenapa saya lebih tertarik mendengar versi lelaki berbanding penyanyi wanita.  Mungkin kerana jarang-jarang kita dengar lelaki merintih kepedihan ditambah pula susunan muzik yang agak berbeza.  Bangga rasanya jika sayalah wanita yang si lelaki itu gila-gilakan.  Eh, tiba-tiba rasa nak mengalir pula air mata.  Aduhai, terlalu melayan emosi nampaknya saya ni.  Alhamdulillah, saya tidaklah pernah rasa sakit amat sangat kecewa dalam bercinta.  Setakat berantakan tu biasalah tapi saya dapat merasakan sakit yang amat sangat jika putus cinta.  Yelah, kita dah letak harapan tinggi melangit, kemanisan bercinta pun turut sama merasa, sanggup berkorban masa segala tiba-tiba segalanya musnah.  

MVB dan CPR pernah melalui detik ini, dan saya dapat menyelami perasaan mereka waktu itu.  Penangan putus cinta bahaya tau.  Panasaran dibuatnya dan jika tidak kuat iman di dada mahu gila jadinya.  Tapi Alhamdulillah mereka berjaya mengatasinya.  Jangan tak tahu, mereka menangis mengenang nasib, saya pun tumpang kaki sama mengenangkan nasib yang menimpa mereka.  Bila diingat balik kelakar pula rasanya.  Tapi kalau boleh janganlah ada sesiapa yang melalui saat-saat tersebut dan saya berdoa supaya saya juga tidak akan merasai pengalaman sedemikan.

Rasanya cukuplah melayan perasaan.  Makin di layan makin menjadi kesayuan di tangkai hati.  Apa pun, antara lirik Bila Cinta yang menambat hati saya berbunyi:

KU SEBUT NAMAMU DI SETIAP DOAKU
BANGKITKAN SETIAP KENANGAN TENTANG MU
YANG KU DAPAT HANYALAH BAYANG MU

Tiba-tiba hati saya berdetik teringatkan seseorang.  Hmm..takpelah, yang itu kita cerita lain kali kalau ada kesempatan untuk saya kongsikan bersama.  

nota:  maaf saya belum pandai macamana nak muat naik klip video.  Nanti-nantilah saya belajar, makanya kepada sesiapa yang nak tahu lagu Google sahaja (rasanya semua pun dah pernah dengar lagu ni) 

Wednesday, July 14, 2010

::Harijadi K.E.K.A.S.I.H.K.U. :)::

Sememangnya agak meloyakan jugalah tajuk entri ini, tapi nak buat macamana kenalah mengaku dari hati tulus murni lagipun kehadiran lelaki itu sudah tidak asing lagi dalam kehidupan seharian.  Semalam puas bercerita mengenai sambutan MVB, kali ni ambil peluang yang ada untuk berkongsi hari gembira Abang pula dengan sesiapa yang sudi membaca.

12 Jun kali ini Abang genap 34 tahun.  Kami beza usia dalam 4 tahun macam tu tetapi hakikatnya saya yang berumur 34 tahun dan dia pula berusia 30 tahun kerana saya adalah seorang yang suka membebel di telinga dia yang sedang-sedang saiznya dan saya suka marah-marah dia kerana Abang seorang yang susah nak bersikap serius.  Suka main-main ok dan dia amatlah sesuai apabila berganding bahu bersama MVB dan CPR.  Gabungan mereka bertiga menjadikan suasana gamat!!!  Makanya saya yang ala-ala pendiam juga manusia kenalah bergandingan dengan pasangan MVB dan CPR bagi membentuk satu kumpulan penentang..he..he..he..

Oklah, agak melalut pula rasanya.  Cerita kumpulan-kumpulan tu mungkin di lain masa saya kongsikan bersama.  Tahun ini seperti tahun-tahun sebelum juga.  Saya sekali lagi terpaksa menyusahkan MVB dalam perancangan untuk menyambut hari lahir Abang.  Puas fikir akhirnya kami mengambil kata sepakat untuk meraikan di Chilli's Bangsar.  MVB akan melaksanakan urusan tempahan bagai dan saya pula haruslah menjalankan tanggungjawab untuk menjemput mereka yang sepatutnya.

Kali ini tidaklah ramai mana yang saya jemput kerana memikirkan limitasi tempat duduk.  Jadinya saya mengajak adik-beradik saya (wajib ada), MVB, MTD dan CPR.  Sayangnya CPR dan MTD tidak dapat turut serta dan MVB mempelawa Kak Nur untuk turut serta.  Jadinya tahun ini, sambutan yang bertaraf biasa-biasa dan agendanya adalah mengisi perut masing-masing yang sememangnya membulat.  Kebetulan pula malam kami meraikan hari jadi Abang adalah malam perlawanan pertama bagi Piala Dunia, akibatnya Chilli's Bangsar penuh dengan manusia yang menanti detik perlawanan pertama.

Alhamdulillah, perancangan berjalan dengan lancar dan kami semua bergembira melalui satu lagi detik manis dalam diari hidup kami.  Saya tahu ramai yang mendoakan supaya kami cepat-cepat menamatkan zaman percintaan kami, apa pun doa kalianlah penguat kepada perhubungan kami dan InsyaAllah kalian semua akan dapat merasa nasi minyak kami.  Di kesempatan ini, saya berkongsi gambar-gambar yang dapat dirakam pada malam tersebut.
Bersama adik beradik saya.  Yang pasti mesti Ayu Bam Bam yang ambil gambar ini kerana kelibat dia tidak kelihatan di dalam gambar ini
 Manjakan MVB ni.  Dia dah anggap macam Abang sendiri =}
 Kak Nur & Ayu Bam Bam.  Terima kasih ye Kak kerana sudi bersama pada malam tu.  Lain kali rajin-rajin join kami tau
Amacam?  Bulat tak Puan Ninie?  Seronok tengok dia makan semula sejak pulih dari pembawakan budak

Seperti yang pernah saya luahkan di dalam FB, semakin lama saya semakin menyerupai buah labu yang membulat!!!

Maaf ya para pembaca sekalian.  Saya tidak pernah ingat nak mencatit menu makanan yang terhidang.  Yang pasti semua berpuas hati dengan menu pilihan terutama Abang.  Rasanya Abang memilih Daging Kambing pada malam tu.

Kalau sesiapa berhajat untuk membuat pertandingan makan-makan jangan segan silu mengajak kami semua kerana kami akan memberi saingan sengit kepada para peserta yang lain..he..he..he..  Apa pun saya terhutang budi dengan MVB sebab itu saya saaaayyyyannnggg dia!!!

Kek dah sampai dan tuan empunya badan tersipu malu.  Kek yang penuh dengan buah strawberi adalah pilihan MVB dan pilihannya amatlah tepat.  Sedap tau kek tu dan sebiji lagi kek tu khas dari pihak Chilli's

Macam tak kena pula kalau gambar berdua tiada di sini.  Walaupun sebenarnya memang tak banyak pun gambar berdua kami.  "Moga Abang akan sentiasa berada di dalam kerahmatan Allah dan di panjangkan umur serta dimurahkan rezeki"

Suka sangat gambar ni.  Merekalah insan yang sentiasa bertakhta di hati dan mereka jugalah tempat sayang mencurahkan segala rasa kasih sayang

Seronok Abang sentiasa dikelilingi oleh "Gadis-Gadis".  Takpe, Abang ada daya penarik, perutnya yang memboroi..he..he..he..

Ekonomi meleset pada tahun ini, makanya hanya ini yang mampu saya berikan pada Abang.  Itupun setelah membuat perkiraan tambah tolak campur darab bahagi bagai.  Nasib ada Ayu Bam Bam yang setia menjadi peneman sewaktu membeli dan penasihat

Relevennya membelikan Abang beg duit, kerana sudah bertahun beg duitnya tidak bertukar ganti dan dia ada menyuarakan ingin membeli beg duit yang baru.  Susah sebenarnya untuk membeli hadiah untuk orang lelaki.  Harganya taklah mahal mana jika nak dibandingkan dengan hadiah yang Abang belikan untuk saya pada hari jadi saya baru-baru ini.  

Seronok tengok gambar ni.  Terpancar keriangan di wajah masing-masing.  Thank you guys for being with me that night.  You all are my truly love in this world.  
nota:  masih dalam keadaan yang tidak tenteram di dalam hati, lalu mengambil keputusan untuk melupakan buat seketika dan berasmaradana dengan blog

::Masalah..Masalah...::

Kita hidup di dunia bukan berseorangan.  Memang benar kalau kita sahaja yang menghuni dunia ini memang kurang masalah yang bakal kita hadapi tetapi inilah cabaran hidup di dunia.  Kita bukan sahaja perlu berdepan dengan kerenah dan masalah diri sendiri tetapi juga dengan manusia di sekeliling kita.  Allah memberi pelbagai warna dan bentuk sifat yang lahiriah di dalam jisim manusia.  Sifat hitam dan putih adalah perkara biasa di dalam masing-masing.  Janganlah kita menafikan bahawasanya kita hanya mempunyai sisi yang putih suci bersih sahaja kerana kita bukannya Malaikat mahupun Nabi tetapi tidak salah jika kita hendak menjadi seperti golongan terpilih kerana keputusan di atas tangan kita sendiri.

Ada masalah kitalah puncanya tetapi ada juga masalah yang ditimbulkan oleh orang di sekeliling kita.  Marah, benci, geram, menyampah dan macam-macam lagi perkataan yang seangkatan dengannya akan melantun keluar dari bibir manis kita tatkala berdepan dengan permasalahan yang ditimbulkan oleh orang lain.  Tetapi kita tidak boleh lari dari permasalahan tersebut, suka atau tidak.  Jadi sebagai manusia yang mempunyai akal fikiran, kurangkanlah memberi masalah kepada orang lain kerana dunia juga boleh menjadi medan pengadilan, kelak orang lain pula akan memberi masalah yang berat dan sukar di tanggung oleh kita.

Buat mereka yang menjadi mangsa kepada masalah yang dicetuskan oleh insan lain, berdoalah moga Allah memberikan yang terbaik buat mereka.  Bukan senang untuk menjadi manusia dan bukan namanya manusia jika kita sentiasa hidup senang..

::Thank You::

When we make people keep on guessing we tend to receive funny answer.  We know that the answer is totally wrong but it make us smile.  Than we know that people cares about you.  This few days I keep on updating my FB status and had received various reply from all my friends.  Thank you everybody and I love all of you so much but its not that I reluctant to share my problems but it just not that easy for me to elaborate what I'm facing on.

Once again, thank you everybody!!!  and keep on pray on behalf of myself and hope to get some good reply from the authority body


note:  different people different situation we have to face in this world

::Hari Lahir::

Biasalah, kalau pemalas memanglah segalanya bertunda.  Takkan ada satu pun yang akan ikut kronologi waktu.  Oklah, selain hujung tahun bulan Jun juga adalah bulan yang penting dalam diari hidup saya.  Ini kerana dua orang yang saya sayang amat menyambut hari lahir dalam bulan Jun.  Sebagai tanda kasih sayang saya kepada mereka ini, saya memberi mereka setiap satu entri di dalam blog saya.  Selain keluarga tercinta, mereka juga adalah sebahagian dalam hidup saya.  Kepada yang setia mengikut saya melalui laman sesawang ini, berjinak-jinaklah juga mengenali mereka ini kerana di lain waktu mereka ini pasti akan memenuhi ruang entri saya.

Saya mulakan dengan yang pertama dahululah, yang kedua Insyaallah akan menyusul kemudian.  Dia yang saya maksudkan adalah kawan baik saya Fieza dan akan dikenali sebagai 'Miss Vogue Babe (MVB)' selepas entri ini.  Di pendekkan cerita, MVB menyambut hari lahirnya pada 07 Jun dan setiap tahun sebagai sahabat saya tidak pernah lupa untuk meraikan hari lahirnya.  Saban tahun saya akan cuba membuat kejutan buat dirinya.

Cumanya untuk membuat kejutan di luar kawasan agak sukar kerana komitmennya terhadap kerjaya dan juga sekiranya saya mengajak dia keluar pada hari berkerja pasti MVB akan berasa pelik yang amat.  Dia pasti akan dapat mengagak ada sesuatu untuknya.  Beberapa perancangan di atur dan pasti melibatkan seorang lagi sahabat kami CPR.  Setelah memilih apakah yang harus dilakukan serta bilakah masanya, maka kami beramai-ramai menanti detik yang dinanti.

Kebiasaannya kami akan membuat kejutan sehari sebelum ataupun pada detik tengah malam tetapi tahun ini kami merancang untuk melewatkan sehari.  Kata sempena nak menyambut tahun yang ke-30 (ye kawan-kawan, kami telah menginjak ke angka keramat yang bakal membawa banyak perubahan di dalam hidup).  MVB melewati hari lahirnya tanpa sebarang panggilan telefon dari kami dan tiada sepatah ucapan dari kami.  Itu memang telah dirancang supaya VB akan merasa pelik.  Lagipun kami biarkan dia berseronok menyambut hari gembiranya dengan rakan-rakan di luar. 

Malam menjelang dan kami telah pun membuat persiapan ala kadar.  Agenda utama adalah menyerbu rumah MVB pada waktu malam.  Kami membeli makanan dan sebiji kek.  Perancangan akan bermula selepas waktu kerja CPR.  Alhamdulillah, walau kami bertiga yang berkawan baik tetapi orang disekeliling kami juga turut serta merestui persahabatan kami.  Makanya suami CPR juga turut serta, Abang, Ayu Bam Bam, MTD, Raymie, Mamat Solo dan juga dua orang kenalan rapat MVB, Kak Zaree dan Kak Ratna.  Seperti biasa kami sememangnya kumpulan kecil yang amat happening dan pening juga jika orang luar melihatnya.

Kejutan kali ini dikira menjadi kerana MVB tidak dapat menghidu sebarang muslihat yang ada.  Saat kami menyerang, MVB amat terkejut dan langsung tidak menyangka.  Apa lagi kami masing-masing naik hantu walaupun ketika berada di rumah orang di tengah malam.  Mujur juga rumah MVB ibarat rumah kedua kami semua, jadinya tidak kisahlah sekiranya kami menghuru-harakan keadaan.  Apa pun, kami harus berterima kasih yang tidak terhingga buat Cik dan Pakcik yang selalu sporting dan tidak pernah jemu melayan kerenah kami anak-anaknya.  Dengan rela hatinya saya berkongsi gambar yang ada di dalam koleksi saya.

"Sebelum menyerang kita berkumpul dan bergambar bersama"


Macam rombongan meminang pun ada kitaorang ni



MVB terkejut dan kami menghuru-harakan keadaan yang sedia kacau bilau.  Cik pun antara yang melakukan perancangan


 
Masih dalam keadaan terkejut tetapi kek yang ada tidak dilupakan



Biasalah, mesti bergambar sebelum memulakan acara yang lain.  Muka masing-masing yang penuh keterujaan

 
Alamak!!! Malau nak potong kek ke.  Inilah dia orangnya yang diraikan aka MVB


 
Seorang lagi sahabat saya, CPR.  Walau umur dah tua tetapi hati kami tetap muda.  Maaf CPR, sehingga hari ini kami masih lagi berhutang untuk meraikan sambutan hari jadinya.  Apa pun CPR tetap terbaik antara yang terbaik.

 
Sibuk mengatur hidangan yang kami bawa.  Macam nak buat kenduri besar-besaran gayanya

 
Menu:  Nasi Lemak Kg Bharu, Satey, Kuih-Muih dan Pencuci Mulut.  Gambar sewaktu menikmati makanan tiada di dalam koleksi, biasalah asyik masyuk makan kamera semua letak tepi



Secara rasminya pada hari tersebut kami bertiga telah mencecah ke usia 30.  Semakin jauh dunia remaja kami tinggalkan

 
Bertiga lebih baik.  Alhamdulillah persahabatan kami telah terjalin lebih 15 tahun.  Tiba-tiba teringat entri seorang blogger popular, Kak Mya mengenai persahabatan yang pasti tidak akan kekal lama sekiranya bertiga.  " Tapikan Kak, Alhamdulillah kami bertiga sehingga hari ini kekal bersahabat walau masing-masing susah untuk bersua muka.  Saya doakan moga akak bertemu dengan mereka yang layak bergelar sahabat"



Kami bertiga yang sememangnya amat mesra dengan Abang. 

 
"Terima kasih ye Mie sudi hadir pada malam tu"

 
Bersahabat ibarat bercinta.  Sayangi sahabat seperti kita menyayangi diri kita sendiri dan ikhlas dalam persahabatan.  MVB bukan sahaja sahabat tetapi dialah teman ketawa, menangis bersama, seorang kakak di tempat yang perlu dan menjadi adik pada situasi yang tertentu.  Moga Allah melindungi persahabatan kami selamanya.



Bila rindukan mereka, saya sering melihat gambar-gambar kami bersama.  Benar kerana tuntutan masa dan kerjaya kami tidak lagi dapat menghabiskan masa seperti dahulu tetapi saat yang dilalui akan sentiasa di kenang dan menjadi memori indah dalam kehidupan kami bertiga. 



Bersama Ayu Bam Bam dan MTD yang memeriahkan suasana sebelum kami pulang


nota:  ucapan khas ditujukan buat teman tersayang:  Moga dirinya sentiasa dilindungi dan berada di dalam kerahmatan Allah SWT.  Biar detik meniti laju, biar masa berlari laju namun ikatan persahabatan yang telah lama terjalin ini tidak akan pudar dimamah usia.





Tuesday, July 13, 2010

::SAKIT!!!!SAKIT!!!!SAKIT!!!!!::

Bagi yang rajin mengikuti saya semestinya dah bosan dengan janji manis saya yang kononnya nak buat entri itulah, inilah tetapi pengakhirannya.....  Balik dari menonton Twilight, saya telah di serang secara mengejut oleh teman bulanan dan sudah semestinya saya akan merana menanggung kesakitan seharian makanya hari Jumaat mod saya adalah PMS.  Langsung tidak menyentuh papan kekunci.  Lagi pula hujung minggu kali ni sunyi sedikit bila Buah Hati pulang ke Ampang pada petang Jumaat dan saya terbaring di atas katil.

Tak pasti pula mengapa kali ni sengugut menyerang berhari-hari.  Hari Sabtu seharian menanggung kesakitan yang amat sangat tetapi tetap mengagahkan diri menemani GM ke satu taklimat.  Pulang sahaja terus menuju ke katil kerana sakit yang amat sangat.  Lagi pula malam harus menghadiri kenduri jadinya haruslah merehatkan badan secukupnya.  Malam sewaktu kenduri langsung tak seronok seperti biasa.  Bahagian kaki dan pinggang terasa mencucuk macam nak tercabut.  Tak sukanya sakit kali ini namun mengagahi juga duduk di rumah kenduri hingga ke tengah malam.  Balik rumah terus pengsan kerana keesokannya nak berjalan jauh pula.

Ahad pagi lagi dah bangun setelah berjanji dengan Abang dan Mimie The Diva (MTD) untuk menghalakan diri ke Negeri Sembilan.  Sakit tak surut walau seinci rasa tetapi Abang dan MTD berjaya menghiburkan hati yang lara.  Entah kenapa tiba-tiba gastrik pula sampai.  Aduhai, lepas satu penyakit satu penyakit pula.  Mengharungi hari Ahad dengan begitu mencabar sekali sementelah pergi ke Negeri Sembilan bukan semata untuk berjalan tetapi menghantari MTD untuk melaksanakan misi.  Nanti ada kelapangan saya kongsi misi MTD ke sana.  Pulang dari sana biasalah, panggilan Piala Dunia begitu kuat.  Lawankan sakit yang ada demi untuk duduk tegak di depan peti televisyen.  Tak perlulah nak diperkatakan siapa pemenangnyakan.

Minggu baru, hari baru pun menjelma.  Alhamdulillah sengugut dah hilang gastrik juga sudah tidak terasa.  Tetapi kepala begitu berat mungkin penangan Piala Dunia.  Mengharungi hari semalam begitu mencabar diri punca dari keletihan aktiviti hari Ahad.  Di tambah pula dengan perkara yang menambah lara di hati.  Makanya hari Isnin dilalui dengan tekanan perasaan yang amat sangat.  Menjelang malam, kepala semakin berat dan badan mula mengeluarkan haba kepanasan.  Mandi di malam hari adalah perkara yang amat jarang saya lakukan tetapi semalam tanpa ada sebarang paksaan telah merelakan diri untuk mandi di waktu malam.

Selesai mandi kepala makin berat seolah ada batu yang menghempap.  Ambil keputusan untuk tidur walau malam masih muda.  Saat memejamkan mata denyutan sakit di kepala semakin kuat.  Lawan rasa sakit dan berusaha untuk pejamkan mata.  Bangun pagi ingatkan sakit kepala semakin sembuh rupanya tidak!!!  Semakin berat dari malam tadi dan secara sah saya telah terkena MIGRAIN.  

Berbiji ubat di telan tetapi tiada sebarang tanda untuk baik.  Bebanan di tambah pula apabila masih belum lagi mendapat keputusan status permohonan.  Status permohonan ini sebenarnya terlalu membebankan bagi saya dan saya dapat merasakan kerana inilah saya jatuh sakit.  Apakah ianya biarlah saya pendamkan dahulu.  Di suatu masa dan ketika bila saya bersedia untuk berkongsi akan saya kongsikan bersama.  Abang menasihati supaya saya tidak berterusan stress kerana bimbang saya bakal menghidapi tekanan darah tinggi.  Bagaimana saya tidak stress jika segalanya masih lagi bergantungan di sana sini.  Tiada sebarang pembayang mahupun samar-samar jawapan.  Ini semua membuatkan saya berada di dalam ketidakpastiaan yang amat sangat.

Sehingga saat ini kepala masih lagi berasa sakit yang amat sangat tetapi saya lawan rasa sakit moga dengan kaedah ini ianya akan mengurangkan rasa sakit tersebut.  Tetapi saya tidak menipu, di dalam hati bagai nak pecah rasanya menanggung rasa.  Entahlah, inilah ujian kita sebagai hamba di dunia.  Apa pun, tetap bersyukur kerana di uji dengan sakit yang berterusan kerana mungkin ada hikmah di sebalik segala yang sedang saya lalui ini.  Cuma apa yang saya pohon di saat ini, moga Allah mendengar rayuan hambanya ini untuk mendapatkan kepastian di dalam hal yang masih lagi menjadi tanda tanya.  




nota:  sakit adalah penghapus dosa-dosa kecil...

Friday, July 9, 2010

::Movie Date::

As usual today is our movie date and the best part, Thursday normally will be a 1st day for any movies to be in cinema. Most of the movies we went on their 1st day cause we avoid to go to cinema on weekend unless we have double date or any group plan.

We went for a Twilight, one of the most popular movie. Since I'm using my baby so will share my opinion on Twilight later,if there's a chance. Anyway, I'm having my monthly cycle today and feel uncomfortable at all. Why must today in the middle of movie? Most of viewer enjoy their movie but me struggling with the pain..

Find your time to seat in the middle of Twilight and you will never regret!!!
note: what is the secret behind of everything?

Thursday, July 8, 2010

:: :( ::

None of good news for me today.  Still have to wait until... no idea.  Try to be positive but at this moment I feel down.  Not that easy to think positively while none of the clue could help me.  Frustration!!!  That is how I feel at this moment.  Do nothing and stand on my own feet, that's the only thing I able to do.  Already put my 101% on what I work on but my chances getting slimmer.  

Not in good mood and my whole system is jammed.  Not much I can do only put a hope to Allah SWT.

:: .... ::

I think I'm having insomnia. Facing difficulties to get close my eyes although am having tiring day. My sleep time will only begin around 2-3 am. Try to make eyes tired but most of the time is not successful.

As a result, my dark circle getting worst and just realize that I have wrinkle on eyes area.. Hwa... My eyes is older than my age. Anybody would like to share some tips how to lessen the dark circle and wrinkles??

If this continuously happen, I might facing some health problems, guess so. Lot of matter have to think maybe..hmm..


Note: wish some good news tomorrow, Insyaallah..

As promise...

This entry related to past entryAlthough its been two month but still wanna share my happiness.  Whoever are close with us already knew about it.  As I said in that particular entry, will have drastic changes on our beloved car.  Should reveal once we got it but due to my monsoon, the story keep on delay.

No more time for puzzled right.  We make this entry simple and sweet.  Abang changed the skin of his car from black to red.  He gave me the priority on choosing color.  At first me wanna stick with black but than I just imagine how nice if the car will be in red color.  Abang ok with my decision and discuss straight away the price with the paint man.  

Alhamdulillah the price are reasonable and within our budget.  Whoever want to know more about the workshop where we send our car can let me know and Abang will help you to introduce with the paint man.  Their workmanship is great and prices are more cheaper than other workshop.  As a result, no more black eye as picture below. 

The color may be vary due to camera, actually its Red Ferrari but not 4K, only 2K.

We are happy with it although some people say it looks like cab..he..he..he..  I have to say that red color is the color of the year for us but blue is still in priority.  


note:  try to cheerish myself but deep inside....hmm....

 

Wednesday, July 7, 2010

Kembali Bercerita

Agak lama juga saya tidak bercerita hal ehwal yang berlaku disekeliling.  Semenjak emosi berada di paras tidak menentu, entri penuh dengan luahan hati.  Di kesempatan yang ada, ingin juga berkongsi kisah walaupun ada kisah yang mungkin dah basi sebenarnya.  Nak mulakan dengan yang mana dahulu ye?  Ok belek-belek album gambar terus ternampak folder ni, makanya kita bercerita perihal ini dahululah..

Peristiwa ni berlaku rasanya dah hampir sebulan.  Bagi sesiapa yang mengikuti akhbar harian dan juga berita perdana pasti terperasan akan berita Kota Damansara di landa ribut taufan dan puting beliung berskala ritcher kecil.  Kota Damansara adalah kediaman saya sekeluarga.  Kalau tidak silap dalam 13 Jun 2010 rasanya bersamaan dengan hari Ahad.  Nak dijadikan cerita, hari tersebut kami sekeluarga tidak berada di rumah kerana ada perancangan yang telah disusun terlebih awal.  Apa perancangan tu, mungkin saya akan bercerita di lain episod.  

Sepanjang kejadian tersebut hanya Bibik sahaja yang berada di rumah.  Mengikut kata GM sewaktu hendak meninggalkan rumah lebih kurang pukul 5.30 petang langit sememangnya gelap seolah hujan lebat akan turun, jadinya GM, Ayu Bam Bam dan Macho Man sekeluarga pantas keluar dari rumah kerana bimbang akan tersangkut di dalam kesesakan lalu lintas akibat dari hujan yang bakal mencurah.  Tetapi sepanjang perjalanan ke destinasi, Alhamdulillah tiada sebarang hujan pun yang turun dan perjalanan mereka lancar.

Saya pada waktu itu dari tempat yang lain tetapi menuju ke destinasi yang sama.  Alhamdulillah juga tidak menempuh sebarang kawasan hujan yang lebat.  Makanya kami tidak mengesyaki apa-apa yang buruk berlaku dan kami semua berjimba hingga ke tengah malam, hanya Puan Ninie sahaja yang pulang awal sedikit dari kami kerana keesokannya dia terpaksa menghadiri kursus.

Sedang seronok berjimba dan hampir ke tengah malam, GM mengajak pulang segera kerana katanya Puan Ninie mengkhabarkan Kota Damansara di landa ribut taufan petang tadi.  Ribut di kawasan saya agak biasa berlaku lalu mengambil mudah berita tersebut, namun kami terus pulang sejurus di gasak oleh GM.  Apabila memasuki kawasan Seksyen 7 Kota Damansara, terkejut juga apabila melihatkan pokok banyak tumbang.  Semakin menghamipiri rumah semakin banyak pokok menyembah bumi.  Melihatkan keadaan sekeliling, beristighfar juga.  Memasuki kawasan perumahan, Masyaallah!!  Memang terkejut besar kerana mengandaikan ianya bukan sebarangan ribut yang melanda.  Pokok-pokok sebesar pokok balak menyembah bumi.  Papan tanda jalan tercabut.  Sebahagian jalan tidak boleh dilalui kesan dari pokok tumbang.  Pada ketika ini, mulut semakin kuat beristighfar dan memanjat kesyukuran kerana kami tidak berada sewaktu kejadian.

Di sebabkan cuaca gelap makanya kami hanya melihat keadaan sekeliling sambil membayangkan betapa kuatnya taufan yang datang.  Keesokannya saya telah mengajak Siti Cuty dan juga Buah Hati berjalan sekeliling taman perumahan meninjau keadaan sebenar.  Ya Allah!!  Terkejut kami sebenarnya.  Memang teruk keadaan persekitaran dan macam tidak percaya yang bencana alam sebegini boleh berlaku.  Sempat juga kami mengambil gambar.  Selesai melakukan operasi tersebut terus menuju ke komputer dan mencari berita berkaitan.  Sahlah rupanya telah berlaku ribut taufan dan juga puting beliung di sekitar seksyen 7,8,9,10 dan 11.  Ranap segala gerai peniaga kecil.  Bukan itu sahaja, lori bermuatan tiga tan juga terbalik.  Kuat betul penangan puting beliung.  Di hadapan rumah saya mempunyai hutan kecil dan selama ini nyaman sahaja kawasan perumahan.  Dek kekuatan sang puting beliung, kini hutan tersebut telah musnah dan kawasan rumah kami menjadi terang benderang.

Rumah Puan Ninie juga tidak kurang hebat.  Ranap segala kereta yang pakir di bawah rumah akibat dari pasu bunga yang berterbangan dari rumah.  Jiran tetangga yang berada di rumah pada waktu itu turut menyatakan tempoh lima ke sepuluh minit tersebut sememangnya menakutkan seolah dunia telah tamat.  Bertanya pada Bibik pengalaman dia semalam, dia juga turut menyuarakan ketakutan dan hanya mampu duduk diam di dalam bilik sambil berdoa mohon keselamatannya dilindungi.

Kuasa dan rencana Allah tiada siapa yang mengetahuinya.  Kami sekeluarga bernasib baik tidak merasai detik cemas tetapi insaf melihat keadaan sekeliling.  Inilah akibatnya apabila alam juga turut berbicara.  MBPJ bertungkus lumus memotong dan mengalihkan pokok-pokok yang telah tumbang.  Dengarnya hampir ke tengah malam setiap hari mereka berkerja bagi memastikan kemusnahan kembali bersih.  Malahan sehingga hari ini mereka masih lagi melakukan kerja-kerja pembersihan.  Ibu saudara saya sempat berseloroh " senang kerja tokey kilang kertas"... :)  

Kesempatan ini, kita berkongsi beberapa gambar yang berjaya saya rakam buat tatapan dan juga moga memberi keinsafan kepada kita supaya terus menyayangi bumi.  Ini kerana kita sendiri sedar wujudnya bencana alam berpunca dari kecuaian kita sendiri.

Keadaan di jalan masuk kawasan perumahan kami

Penunjuk jalan yang telah senget kesan dari pokok tumbang.  Kayu-kayu yang telah pun dipotong oleh warga kerja MBPJ

Bahagian atas yang terang benderang akibat dari kautan Si Puting Beliung

Pokok yang agak kecil tercabut akarnya
 
 Pokok besar yang tercabut dari akar dan meruntuhkan kawasan berpagar

Pokok ini betul-betul di hadapan rumah saya.  Nasib baik menyembah bumi ke arah sana, kalau tidak rumah kami akan menjadi mangsa.  Gara-gara pokok ini jugalah Buah Hati takut untuk bermain di luar, "Hantu Pokok Besar" katanya
 
 


Tuesday, July 6, 2010

Kita Bagaimana??

Apa agaknya reaksi kita apabila orang yang kita sayang, kita kasih dan kita berikan segalanya tetapi akhirnya merosakkannya dengan perbuatan curang yang amat jelas di depan mata?  Bagaimana dan apakah yang harus dilakukan demi kebaikan semua pihak?  Memang benar lain orang lain pendekatan dan bergantung juga kepada situasi.  Setiap keputusan yang bakal diambil ianya pasti memberi impak kepada sekeliling, tetapi besarkah impak tersebut jika dibandingkan dengan apa yang terpaksa ditanggung di dalam hati.

Jika benar huluran maaf disambut, ikhlaskah penyambut?  Jika benar ingin memadam peristiwa hitam dari kotak ingatan, akan benar terpadamkah memori tersebut?  Jika benar ingin terus memandang ke hadapan dan membina kehidupan baru, tidak akan menoleh ke barang sesaat ke belakang?  Akhirnya hati juga yang merana di atas kecurangan yang dilakukan oleh orang tersayang.

Betul saya belum melangkah ke alam perkahwinan tetapi tidak beerti saya buta akan hakikat perkahwinan yang dilalui oleh sesetengah individu.  Memang benar lain orang lain al-kisah.  Bila lain kisahnya sudah pasti lain juga badainya.  Tetap bersetuju dengan pendapat sesetengah orang, laut mana yang tidak dilanda badai tetapi jika badai itu dicipta oleh penghuni laut itu sendiri, apa pula nasib para nelayan yang bergantung nasib?  

Hati gusar memikirkan nasib sang teman tetapi apakan daya diri ini.  Hanya huluran kata nasihat sahaja yang mampu mewarnai perbualan.  Berat mata memandang berat lagi bahu memikul.  Apa yang terbuku di dalam hatinya hanya dia sahaja yang mengetahui.  Mungkin segala bersarang telah menjadi gumpalan batu keras dan jika ianya meletup.......entah!!!  Apa agaknya yang saya lakukan jika ini yang terjadi?  Jawapan dari saya,  "TIADA MAAF BAGIMU dan SAMPAI DI SINI SAHAJA" tetapi saya belum berkahwin maka mungkin tergamak untuk melafazkannya tetapi terlafazkah kata-kata ini buat pasangan suami isteri?  

Sabarlah duhai teman, serahkan diri pada Yang Maha Esa dan moga di situ beroleh jawapan..
Apa yang kita tidak suka itulah yang sering terjadi.  Sering berkata kepada diri sendiri "harus redha dengan segalanya" tetapi kadangkala tidak tertahan rasanya untuk terusan bermain gelombang yang sesekali datang menggulung lalu mencampakkan diri ini jauh terdampar dari landasan seharusnya.

Tidak semua yang bersarang di dalam hati bisa kita berkongsi rasa.  Adakala untuk mengeluarkannya juga turut pedih hingga hati luluh tidak bermaya.  Sering berkata kepada hati "tenanglah kau di dalam" dan pimpinlah nurani agar bisa menghadiahkan keluhuran hati budi yang suci namun kadangkala kepedihan yang terloret bisa mengeluarkan darah keperitan yang berpanjangan.

Ada benarnya kata orang, ketenangan diperoleh dari jiwa murni.  Ketenangan membawa kedamaian tetapi bisakah peroleh ketenangan dan kedamaian jika segalanya bersimpul dan tidak mampu dirungkai dan jika tersalah langkah yang bersimpul makin membelit dan akhirnya melahirkan kerunsingan.  

Apa jua situasi yang dialami segalanya takdir illahi dan apa jua keputusan yang diambil berdasarkan kata hati yang dipacu oleh akal yang kadangkala bijak kadangakala dungu.  "Ya Allah Ya Tuhanku, berilah petunjuk agar hambaMu tidak akan sentiasa berada di dalam kepompong Khilaf" 



Saturday, July 3, 2010

Segalanya Piala Dunia

Walau dah terlambat tetapi tetap jugalah nak sembang perihal ni.  Seperti yang kita sedia ketahui, dunia mengalami demam bola.  Sana sini topik perbualan tidak lain tidak bukan hanyalah bola semata.  Ibarat segala sistem yang wujud boleh jem dek kerana penangan bola.  Tak heran sebenarnya, jika bukan Piala Dunia sekali pun kaki bola tetap kaki bola.  Segala jadual perlawanan hafal dalam kepala dan mereka-mereka inilah saluran sukan di stesen televisyen berbayar boleh tahan juga mahalnya.  

Permintaan terhadap siaran sukan juga naik mencanak-canak kerana hak eksklusif di berikan kepada satu pihak sahaja.  Oleh itu penonton tidak mempunyai pilihan saluran lain melainkan memohon saluran sukan bagi tujuan mengikuti perlawanan.  Macho Man adalah mangsa keadaan ini bila mana perlawanan yang disiarkan oleh saluran kerajaan semuanya perlawanan tertunda.  Akhirnya Macho Man tewas dengan desakan keadaan dan telah memohon saluran sukan untuk peti televisyennya.   

Ada yang merancang cuti mereka sepanjang Piala Dunia berlangsung.  Tetapi ada juga khabar mengatakan sesetengah jabatan kerajaan dan juga syarikat swasta membekukan permohonan cuti kerana bimbang pekerja beramai-ramai mengambil cuti demi untuk menonton perlawanan bola.  Kuatkan aura Piala Dunia.  Penuhlah kedai-kedai mamak walaupun yang datang melepak hanya meneguk secawan air sahaja sepanjang tempoh hampir dua jam perlawanan.

Saya bukan seorang yang fanatik bola.  Abang juga tidak oleh itu kehidupan kami tenang dan tidak seperti sesetengah pasangan yang lain.  Terpaksa bergaduh kerana bola dan kerana bola teman wanita/isteri merasa terabai tetapi kami tidak melepaskan peluang merasai kemeriahan Piala Dunia yang persembahannya hanya dapat ditonton setiap 4 tahun.  Melalui perhubungan cinta kami yang terlalu lama ini, sedar tak sedar sudah tiga kali perlawanan Piala Dunia kitaorang menonton bersama.  Jadinya pandai-pandailah ye mengira berapa lama kami bercinta.

Istimewanya saya ini (bukan untuk masuk bakul angkat sendiri), saya seorang yang boleh masuk di dalam apa jua topik perbincangan tetapi yang terkini dan juga sukan yang bertaraf dunia.  Contohnya seperti Piala Dunia dan Piala Thomas.  Dek kerana arus suasana begitu besar geloranya maka saya tidak mahu menjadi seorang yang tinggal di dunianya sendiri.    Jangan tidak tahu kalau dapat bercakap mengenai perlawanan tertentu, saya ibarat orang yang begitu berpengalaman di dalam sukan tersebut.  Walhal sebelum berlangsung perlawanan, saya sibuk mengumpul ilmu melalui laman maya.  Besar jasa alam maya dan menyumbang ilmu kepada saya.

Begitulah juga terjadinya di dalam tempoh Piala Dunia.  Sedari awal, walau tidak mengikuti setiap perlawanan kerana saya tidak mempunyai saluran sukan tetapi saya tetap mengikut perkembangannya.  Dari awal berlangsung sehinggalah hari ini saya sering memberi info berkaitan trivia yang sering saya peroleh.  Pasukan A ada pemain begini, Pasukan B strateginya begini, Pasukan C akan kalah jika mengikut pemerhati, Pasukan D akan melangkah ke peringkat seterusnya, bla bla bla bla bla...Saya juga sering mengingatkan Abang dan Macho Man malam ini perlawanan apa, esok siapa yang akan bertarung dan lusa pasukan mana akan menempah tiket kapal terbang pulang.  Apa yang saya buat ini bukanlah pada Piala Dunia kali ini sahaja tetapi pada siri-siri Piala Dunia yang lepas.


Tetapi sayang, sampai hari ini sukan bola sepak tidak pernah tersenarai sebagai salah satu sukan yang saya gemar tontoni.  Saya lebih suka mengetahui keputusannya sahaja.  Mungkin kerana negara sendiri tidak pernah menunjukkan prestasi yang memberangsangkan.  Bilalah agaknya kita dapat melihat pasukan kita bertarung di perlawanan bertaraf dunia?  Atau impian itu tidak akan menjadi kenyataan langsung kerana prestasi pasukan negara tidak pernah cemerlang.  Apa yang pasti, saya mengkagumi pemain-pemain bola di Piala Dunia.  Semangat yang mereka tunjukkan di setiap perlawanan begitu tinggi.  Mereka seolah berada di medan peperangan dan kemenangan harus menjadi milik mereka.   Mereka berlawan demi maruah negara dan bukannya kerana sanjungan. Bukan untuk memandang rendah pasukan negara cumanya saya yakin pemain kita tidak mempunyai semangat jitu seperti pemain-pemain Piala Dunia.

Cuma musim kali ini pemain-pemain yang bertarung kurang menunjukkan gaya individu mereka seperti fesyen rambut yang unik.  Jika musim sebelum ini ada sahaja yang berani mati menampilkan kelainan.  Kelakar dan hodoh pada pandangan kita tetapi kepuasan bagi mereka.  Itulah gelagat namanya dan perkara-perkara inilah yang menarik minat penonton dan peminat bola.  Sepanjang Piala Dunia kali ini saya sering berkata "penuhnya stadium".  Mungkin pelusuk dunia mengambil cuti dan duduk berkampung di Afrika Selatan untuk memberi sokongan dan meraikan pasukan yang diminati.  Sanggup ye mereka!!! 


Afrika Selatan juga pasti menjana pendapatan lumayan hasil dari demam Piala Dunia.  Saat ini, pasti negara mereka dibanjiri dengan pelbagai jenis manusia dari seluruh negara.  Bagi negara yang agak terkebelakang bagi pencapaian ekonomi, Piala Dunia berjaya memperkenalkan negara mereka di serata benua.  Mungkin dengan wujudnya magis Piala Dunia ianya juga akan menganugerahkan magis kepada negara tersebut.

Apa pun, Piala Dunia 2010 semakin hampir ke penghujung.  Saat saya berkongsi rasa, negara Brazil baru sahaja tewas di tangan Belanda di peringkat suku akhir dan ianya amat mengecewakan Ayu Bam Bam kerana dari 2006 lagi dia penyokong setia negara Brazil.  Magis Piala Dunia adalah apabila kita jangan memandang rendah kebolehan negara-negara yang tidak popular (underdog) kerana mereka ini bisa membuat kejutan dan pasukan gergasi boleh meleleh air liur di buatnya.  Pada awal Piala Dunia berlangsung, saya meramalkan Argentina akan bertemu Brazil di perlawanan akhir tetapi kini saya mengagak Argentina akan bertembung Netherlands/Belanda.  Tetapi Macho Man berkeyakinan Jerman akan dapat menewaskan Argentina.  Apa pun, kita nantikan sahaja perlawanan tersebut.

Kepada peminat fanatik bola, teruskanlah menonton dan menyokong Piala Dunia walaupun pasukan pilihan telah tewas awal.  Jaga kesihatan dan pastikan kualiti kerja tidak merosot seperti merosotnya prestasi kumpulan gergasi pilihan.  Lagi pula tidak lama mana pun lagi Piala Dunia akan berlangsung.  Jangan nanti Piala Dunia tamat kita pula yang tenat dengan kerja yang menimbun.

 Para pemain menunjukkan rasa kegembiraan mereka tatkala memenangi perlawanan.  Kalau tak silap ini pasukan Slovenia yang telah pun kalah di peringkat kalah mati.  Gambar di ambil dari Google Image

Piala yang dikejar oleh semua negara yang bertanding.  Gambar di ambil dari Google Image






nota:  teringin sebenarnya nak melihat pengadil Malaysia yang terpilih ke Piala Dunia beraksi atau saya yang terlepas pandang sebenarnya.



 

 





Friday, July 2, 2010

::Tak Suka Bila::

Sambil menantikan emosi stabil dan mengembalikan mood yang ceria, saya dengan rela hati membuat tag ini.  Tag ni datangnya dari Diana aka GirlGirl.  Tag ni diilhamkan oleh beliau sendiri, makanya apabila dia telah Tag saya, dengan berbesar hati saya menerimanya.  Terima kasih ye dik.. :)


Tag ini di beri nama "AKU TAK SUKA BILA..." kita cuba luahkan rasa ketidakpuasan hati melalui tag ini ye dan cuba jawab sejujurnya. 


TAK SUKA BILA:

1)  Time Shopping
- bila waktu nak shopping, saya amatlah tidak suka bila Sales Assistant (SA) buat muka tidak ikhlas untuk memberi servis.  Dengan tak ada senyuman, malas, tak suka bila orang bertanya dan dalam masa yang sama bila kita pegang cepat-cepat dia betulkan balik seolah kita ini punca tempat bekerja dia bersepah.  Sebagai pelanggan kita ada hak apa untuk sentuh barangan yang kita nak beli.  Lagi satu tak suka bila SA memandang serong seolah-olah kita tidak mampu untuk membeli barangan tersebut.  Kepada sesiapa yang bertugas sebagai SA, tolonglah berkhidmat dengan ikhlas dan rajin-rajin menghulurkan senyuman.  Dengan duit yang pelanggan beri inilah buat bayar gaji SA sekalian ye.

2)  Time memandu/naik kereta
-  Kalau memandu, rasanya pernah jawab dalam entri ini.  Kalau rajin nak selak dialu-alukan.  Tetapi jika naik kereta atau menumpang orang saya amatlah tidak suka kalau kena duduk di belakang..he..he..he..pening kepala sebenarnya.  Sebab kesan pemanduan yang laju, efeknya akan terasa lebih pada yang duduk di belakang.  Tetapi tidaklah sampai tidak boleh duduk di belakang langsung, perkara-perkara ini boleh disesuaikan mengikut keadaan dan masa.

3)  Time makan
-  Tidak suka bila tengah makan orang sibuk bercakap tetapi mulutnya penuh.  Akibatnya bila bercakap bersemburan merata.  Geli tau!!!Jadinya, janganlah bercakap kalau mulut tengah penuh dengan makanan.  Saya hanya akan makan sekali sahaja dengan orang begini.  Tiada untuk kali yang kedua.

4)  Time naik public transport
-  Lama juga sebenarnya tidak naik public transport.  Zaman sekolah pengangkutan ni memang popular,  Jadinya luahan ini berdasarkan pengalaman lamalah.  Saya paling tak suka bila tengah bersesak-sesak dengan orang ramai dalam pengangkutan awam sekali ada pula mamat-mamat yang tidak bermoral sibuk bergesel.  Sudahlah bergesal, kalau boleh nak rapat yang ibarat melekap.  Kalau bau badan menyenangkan pun satu hal jugak.  Ini dengan beraneka bauannya.  Memang jawabnya saya sendiri akan buat-buat nak turun dan beredar dari tempat tersebut.  

5)  Time Kerja
-  amatlah tidak suka bila kerja-kerja yang tertunggak berpunca dari orang lain.  Kita nak bergerak untuk menghabiskan kerja pun tak boleh.  Kena tunggu semuanya siap barulah kita pula boleh siapkan bahagian kita.  Bila dah macam tu, bukannya diaorang ni tahu nak beri awal.  Bila dah nak sampai masa nak kena hantar pada pihak yang lain barulah terhegeh-hegeh nak buat.  Akhirnya kita jugalah yang kena marah sebab katanya kita yang lewat.

6)  Time Masak
-  secara lahiriahnya saya tidak suka memasak.  Ini kerana saya tidak cekap dan sekiranya saya hendak memasak, silalah isi perut dahulu.  Memasak di tangan saya ibarat berzaman baru siap.  Katakan hendak makan malam, saya akan memasak dari pukul 2 petang dan bila jarum jam mencecah jam 7 barulah saya boleh siap memasak agaknya.  Itupun kalau bernasib baik.  Kalau tidak mahu pukul 9 baru boleh menikmati santapan.  Kalau tak percaya silalah bertanya dengan mereka yang rapat dengan saya terutamanya adik-adik saya.

7)  Time Tengok TV
-  saya tidaklah suka bila alat kawalan jauh televisyen (TV) tidak ada di tangan saya.  Kepantangan mungkin.  Ini kerana saya amatlah melekap dengan TV dan saya yang akan mengawal segala siaran.  Menonton TV adalah sebahagian dari kehidupan, kerana itulah saya mempunyai siaran Astro sendiri yang tidak dikongsi dengan orang di rumah.  Kalau orang nak tumpang tengok TV tiada masalah cuma janganlah pegang alat kawalan jauh tu ye  

8)  Time Tidur
-  tidak suka bila tengah tidur orang pergi padam lampu.  Saya tidak boleh tidur di dalam keadaan gelap.  Tak biasa kerana sejak dari kecil lagi paling tidak mesti ada nyalaan pelita.  Arwah Mak dan Onyang mesti nyalakan pelita sepanjang malam.  Malanglah sesiapa yang bakal sebilik dengan saya.

9)  Time Dating
-  kalau waktu ni apa yang tak suka yek??  kata bila berjumpa, bercinta semuanya indah belaka...wah..wah...ok dah tau.  Saya amatlah tidak suka bila berdating ajak pergi duduk taman bunga ke, tepi tasik ke.  Lepas tu duduk merenung taman dan mulalah bercerita konon-konon begitu, begini.  Ini adalah satu pengakuan.  Saya tidak pernah pergi dating di taman bunga atau tepi tasik.  Pernah cuba tetapi tak boleh bertahan lama.  Kurang dari 20 minit dah ajak balik sebab rasa pelik nak duduk dating di tempat sebegitu.  Lainlah kalau tujuan beriadah seperti jogging.

10)  Time Beratur di Kaunter Pembayaran
-  ini rasanya semua orang pun lebih kurang sama.  Kita tidak suka apabila orang yang suka potong barisan.  Kita ni dahlah lama menunggu, sekali orang macam ni datang buat bodoh saja terus ke depan.  Kalau tahu nak cepat datanglah awal macam kita jugakan 

11)  Sila TAG 5 orang yang bakal meluahkan perasaan tidak suka mereka.  Saya dengan gembiranya tag mereka ini:

a)  Liessa
b)  Fieda
d)  Rosze
e)  Kak Mya

Alhamdulillah dah selesai menjawab tag.  Terima kasih sekali lagi untuk Diana

 nota:  sesiapa yang suka nak buat tag ini amatlah dialu-aluakan juga
There was an error in this gadget