Followers

Tuesday, March 22, 2011

::Membebel lagi::

Hampir seminggu cuaca tidak menentu.  Mendung dan hujan lebih banyak mewarnai pola cuaca bumi sekarang ini.  Apa sebenarnya ingin disampaikan oleh Pencipta buat umatnya?  Seolah alam sedang bersedih, merintih, kehibaan hinggakan hampir setiap hari ingin mengalirkan air mata.

Adakah ini berkait rapat dengan keadaan umat Islam di Libya?  Entahlah, saya hanya menebak.  Namun, kerisauan bergayut jua di tangkai hati, manalah tahu ini semua petanda buruk buat kita insan yang sering melakukan kekhilafan.  Moga-moga Allah jauhkan malapetaka dan merbahaya buat saya sekeluarga dan juga mereka-mereka yang disayangi.

Alhamdulillah minggu ini momentum bekerja berada di landasan walaupun ada sedekit tergelincir.  Cumanya lewat ini saya mudah berasa penat.  Petanda berat badan naik mencanak-canak ni.  Aduhai, turunnya belum tahu bila lagi, bertambahnya sahaja yang ada.  Runsing memikirkan berat badan semakin melampau.

Manakan tidak, setiap kali bekerja memerah idea pasti lapar mudah menjengah.  Kruit...kret..perut berlagu minta diisi.  Inilah bila bertuankan nafsu, segalanya bertukar kacau bilau.  Sebelum ini, tidak pernah saya merasa mengigil jika perut kosong, sekarang jangan haraplah.  Rasa nak pitam pun ada bila lambat mengambil sebarang makanan.

Sekali lagi, saya amat yakin faktor usialah menyumbang ke arah ini.  Bukan saya menyalahkan umur semakin meningkat cumanya bila bertambah usia kekurangan di sana sini akan wujud samada sedar atau tidak.  Kini saya sedang mengharungi faktor dalaman yang semakin merosot.  Metabolisme adalah salah satu daripadanya.

Harus kuatkan azam dan tekad untuk berubah secara perlahan jika mengimpikan badan sihat menjelang usia emas.  Kelak tidak akan menyusahkan sesiapa.  Rutin senaman juga harus dilaksanakan, jika tidak naik anak tangga bilangan ke sepuluh telah mula semput.  Esok lusa masuk ke empat dah tak larat!!! uish...

Dah petang sangat ni.  Ada rezeki saya membebel lagi sementelah kerja hampir siap.  Tapi nak membebel tanpa peluru pun tidak seronok rasanya.  Apa kata nanti saya sambung siri Langkawi yang entah bila akan tamat.  Insyaallah!!!


nota:  sunyinya rumah bila Buah Hati tiada di rumah.. :(
 

  

No comments :

Post a Comment