Followers

Wednesday, August 24, 2011

::Cuba Kali Pertama::

Semenjak agak berusia (kah..kah..kah..) cukup malas hendak ke pasaraya mahu pun kedai.  GM selalu naik angin kerana susah sangat nak dapat bantuan untuk beli barangan dapur.  Bila dah berumur, apa lagi kita serah baton pada lebih kecil.  Sudah pasti Ayu Bam Bam menjadi mangsa.

Tapi ada-ada masa saya temankan juga.  Mana boleh tak bawa, nanti dapur tak berasap.  GM tidak boleh memandu dan benar-benar berharap pada anak-anaknya.  Anak-anaknya sahaja yang payah untuk disuruh.  Nampak sangat ciri-ciri anak derhaka saya ni..ha..ha..ha..

Adalah awal puasa hari tu, GM ajak jenguk ke Carrefour.  Boleh tengok-tengok persiapan barang dapur untuk raya.  Dengan senang hati bawa GM bersama Ayu Bam Bam.  Okey juga barangan di sana.  Selalunya ke Giant sahaja.  Sebenarnya Carrefour ni dah lama bertapak cuma macam malas nak ke sana.  Masa mula-mula pembukaan ada jengah tapi tak dapat menarik perhatian, maka patah balik ke Giant.

Entah macamana, terpandangkan sejenis air dari jauh.  Dalam hati membebel marah kerana dibiarkan air berakohol sekali dengan yang halal.  Ini boleh mengelirukan pembeli!  Dengan niat jahat untuk mendedahkan di sini, ambil gambar air tersebut.  Sekali tu Ayu Bam Bam kata bukan air berakohol tapi ini bir tanpa alkohol.  Oooo...rupa fizikal botol lain macam, tu yang tiba-tiba concern.

Terus ambil air tersebut dan memulakan pembelekkan.  Belek punya belek, tanya Ayu Bam Bam nak beli tak?  Kata tak ada alkohol, apa salahnya.  Lagi pula pernah minum 'Bir Halal' jenama Barbarican dan Bir Halal dari Iran.  Pernah juga menjual sewaktu buka bazar satu masa dahulu.  

Bila minum, sumpah tak nak minum lagi!!  Uweekk, tak sedap.  Jika inilah rasa bir yang berakohol, saya tak pasti bagaimana peminum boleh telah air sebegini.  Meremang bulu roma dengan kepelikkan rasa air tersebut.  Menurut Macho Man pula, air ni dijual di pusat gym yang sering dia pergi.  Katanya ini air untuk tenaga, lebih kurang Malta dan sememangnya tiada alkohol.

Sekali GM menakutkan kami, dia kata sejauh mana kebenaran yang tiada alkohol.  Entah-entah pengeluar menipu.  Terus paranoia, kalau boleh jam-jam tu nak jolok anak tekak untuk keluarkan air tersebut.  Setakat hari ini saya yakin ianya halal, tetapi jika pihak bertanggungjawab menyorokkan status tersebut, biar mereka tanggung dosa saya kerana langsung tidak berniat untuk mengambilnya sekiranya tidak halal.

 Dari jauh macam botol arak.  Rupanya bukan.  Nasib baik tak merempan tak tentu hala.  Yelah, sejak akhir-akhir ini isu halal antara hangat dibincangkan


Balik rumah terus cuba.  Memang tak sedap!!  Ini perisa lemon, perisa lain tak pasti.  Barbarican lebih sedap kot, tapi hari tu dah pernah keluar kata tak halal, terus enggan minum lagi.  Risau tau..


  Bukti mengatakan air ini tiada alkohol.  Wallahualam..Harap-harapnya betullah!!




nota:  apa relevennya entri ini di petang hari??

No comments :

Post a Comment