Followers

Wednesday, September 28, 2011

::Penuh Hikmah Segalanya::

Tertarik dengan kiriman email dari seorang Hamba Allah.  Walau tidak panjang email yang dihantar, tetapi cukup membuat saya terpikat.  Benar katanya, kadangkala kita buta hati dalam melunaskan tanggungjawab sebagai hambaNya, walhal dalam setiap perkara yang diperintah telah punya hikmah tersendiri.  Terutamanya di dalam solat.  Segalanya telah lengkap.

Bacaan Duduk Diantara Dua Sujud antaranya, walau pendek tetapi mengandungi maksud mendalam.  Saya sendiri hanya menghafaz dan melafazkan tanpa mengambil tahu erti disebaliknya.  Tatkala mengetahui melalui kiriman email tersebut, benar-benar menyentuh ke hati saya.  Moga Allah menerima segala apa dilafazkan seharian walau selama ini buta tuli.  Memang benar, Allah itu Maha Berkuasa dan segala apa direncanakan di dunia punya hikmah besar tersembunyi.

Bacaan ketika duduk di antara dua sujud:

Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
Warhamni (sayangi aku)
Wajburnii (tutuplah aib-aibku) 
Warfa’nii (angkatlah darjatku)
Warzuqnii (berilah aku rezeki)
Wahdinii (berilah aku petunjuk)
Wa’Aafinii (sihatkan aku)
Wa’fuannii (maafkan aku)

WALLAHUALAM...


nota:  bila telah mengetahuinya, sentiasa rasa tidak sabar untuk melaksanakannya. 

1 comment :