Followers

Tuesday, October 4, 2011

::Sampainya Hati Manusia::

Antara berita menarik perhatian umum semalam, pastinya mengenai seorang bayi yang dicampak ke dalam longkang di Selayang.  Di beritakan bayi yang baru lahir ditemui mati di dalam longkang adalah seorang bayi perempuan dan hari ini hampir kesemua surat khabar melaporkan ibu kepada bayi tersebut telah berjaya diberkas.  

Nauzubillah!! Allahuakbar!!  Saat membaca berita, serasa terjerut tangkai hati.  Kita tolak dahulu soal perikemanusiaan, kerana bagi saya orang yang melakukan telah mati sifat-sifat manusia normal.  Apa yang mula-mula terlintas tatkala mengetahui berita ini, tiada sebarang rasa sakitkah sewaktu melahirkan bayi tersebut secara bersendirian?  Bagaimanalah keadaan gadis tersebut dalam mengharungi segalanya berseorangan?  Apa cara digunakan untuk memutuskan tali pusat dan menarik keluar bayi dari bawah?  Bagaimana dia berhadapan dengan limpahan darah keluar.

Kemudian setelah berjaya melalui segala azab dan kepayahan, tanpa ada rasa kasih campakkan sahaja bayi mengikut gerak hati ibarat membuang sampah.  Mungkin hati ibu itu telah hitam gelap sehingga naluri keibuan langsung tidak meresapi ke dalam jiwanya.  Tidak terfikirkah dia, dengan tindakan sedemikian betapa senang pihak berkuasa mengesan siapa manusia yang zalim itu.  

Di mana agaknya sifat ketakutan dia tersimpan hingga berani mengambil tindakan nekad?  Tak perlu bicara takut akan balasan dari Maha Pencipta kerana saat dia melakukan kerja terkutuk hingga lahir seorang bayi, itu telah cukup membuktikan Allah tiada di  tempah seharusnya di dalam diri gadis itu.   

Hiba melihat bayi lahir sempurna segala sifat itu tiada pembelaan walhal dia sendiri tidak mahu dijadikan sedemikian rupa.  Dalam dunia ini berapa ramai inginkan cahaya mata hingga sanggup melakukan apa sahaja asal dapat memeluk jasad bergelar bayi, ibu muda ini sewenang-wenangnya mengkhianati darah daging sendiri.

Apa cari lagi hendak kita lakukan supaya perkara sebegini tidak berterusan berulang kali?  Saban tahun, ada sahaja insan tegar melakukannya.  Pelbagai usaha dan kempen kesedaran telah dilakukan demi menyampaikan mesej dari semua golongan tetapi peratusan pembuangan bayi berterusan meningkat.  

Perkukuhkan lagi institusi keluarga supaya perkara sebegini tidak datang daripada ahli keluarga kita.  Dunia semakin maju terbuka tetapi kemajuan dan keterbukaan itu tidak seharusnya membawa perkhabaran buruk.  Janganlah ditambah bencana yang sedia ada hanya kerana kelalaian manusia kerana harus kita ingat, hayat tak selamanya dikandung badan, tiba masa ajal pasti menjemput.  Takkan ini yang mahu kita warisi buat generasi akan datang. 

Semakin takut memikirkan dan melihat perkara sebegini berlarutan.  Entahlah, kasihan melihatkan bayi perempuan tersebut.  Jika benar tak mahu sekali pun pasti ada cara selain dari membunuh.  Kalau letakkan di pintu rumah saya, dengan tangan terbuka kami sekeluarga menerima.  Sekurang-kurangnya selamat satu nyawa dari berterusan menjadi mangsa nafsu serakah manusia.


         Gambar di ambil dari blog Kak Nurul


nota:  manalah pergi rasa belas ihsan

1 comment :

  1. mmg terkejut la tgk berita semalam.. sadis tergamak buat kpd anak yg x berdosa tu... kenapa x diberikan pada org yg mahukan anak kan...

    ReplyDelete