Followers

Saturday, October 29, 2011

::Takut dan Insaf::

Hampir setiap hari kita mendengar berita bencana alam di serata dunia.  Dari satu negara ke satu negara, seolah berjangkit.  Gempa sana, banjir sini, tanah runtuh lagi, ribut taufan pula, inilah antara gejala yang sedang menimpa dunia.  Alam telah mula berbicara kasar hingga tidak lagi menunjukkan belas ihsan buat bergelar manusia.

Bagi muslimin dan muslimat sekalian, kita akur bahawa ini adalah tanda-tanda dunia di hujung tanduk.  Kematian itu pasti begitu juga kiamat kerana itulah janji Allah SWT buat kita dan sebagai seorang beragama Islam, percaya kepada hari kiamat merupakan rukun iman.  Persoalannya bila?

Tiada siapa mengetahui akan hadirnya waktu dan tika itu walau segala tanda-tanda begitu jelas.  Nantikanlah sahaja perhitungannya dan dalam menuju ke arah itu, persiapkan diri secukupnya, moga tidak tersasar dalam perjalanan ke syurga.  Setiap baik buruk datang dariNya dan kita hanya mampu berdoa supaya menjadi intan terpilih.

Pabila membaca perihal bencana ini, hati sentiasa diasak ketakutan.  Bila-bila sahaja ianya boleh datang menyerang tanpa memberi sebarang isyarat.  Secara jujur saya lebih rela Allah mencabut nyawa dari dilanda musibah hingga membawa maut.  Nauzubillah!!!  Tapi siapa kita untuk meminta dan merancang sedangkan segalanya telah tertulis sejak di Loh Mahfuz.

Moga kita punya ruang untuk perbaiki diri dalam menanti apa bakal datang keesokkannya.  Tanya pada diri, sudah bersediakah kita?  Jika saya, secara jujur masih belum bersedia.  Masih banyak lagi perlu diperbaiki dalam menzahirkan seorang Muslimah sejati.  Setiap yang berlaku hari ini jadikan sebagai satu kesedaran supaya tidak terus alpa dan leka dalam meniti perjalanan kehidupan.

  Bagaimanalah rasanya berada di dalam kekalutan sebegini?  Pasti tidak tentu arah jadinya dan menyerah diri pada Maha Esa.  Gambar diambil dari Google Image




nota:  oklah, nak tidur.  Selamat pagi!!

No comments :

Post a Comment