Followers

Sunday, July 22, 2012

::Iftar 1 Ramadhan::

Alhamdulillah selesai sudah hari pertama berpuasa.  Sunat Tarawikh pun Alhamdulillah berjaya dilaksana meski secara sendirian.  Cabaran?  Syukur, tak ada sebarang kesulitan mungkin berkat kerap berpuasa sunat.

Cuma perut ada sedikit meragam, saki baki sakit dua tiga hari lepas belum surut lagi.  Cuaca pun banyak membantu, kuranglah rasa letih.  

Menjelang petang, sana sini sibuk muat naik segala perihal menu.  Teruja melihat aneka makanan menjadi pilihan.  Seronok pun ya.  Maka saya pun tumpang sibuk mengambil gambar dan kongsikannya di dunia tanpa semapadan ini :)

Gambar ini telah dimuatnaik di FB dan Twitter..he..he..he.. saja nak letak di sini juga.  Lauk di rumah biasa-biasa sahaja.  Sejak dari dahulu lagi tiada apa yang istimewa, sama seperti hari-hari biasa.

Paling tidak, ada bubur lambuk.  Kewajipan pada hari pertama dan bila-bila atas permintaan GP.  Katanya bubur lambuk ini istimewa kerana resipi turun temurun keluarga GP.

Saya kurang gemar bubur lambuk, tak tahulah bagaimana keenakkannya.  Tapi ramai dah merasainya dan memuji.  Selain itu ada juga kuih-muih dari Pasar Ramadhan.

Semua ini hasil tangan GM dan bila dapat berbuka bersama keluarga tercinta ia menambahkan keindahan bulan penuh mulia ini.  Yalah, bukan senang untuk kita berkumpul terutamanya ada diantara kami telah punya keluarga sendiri.

Moga Allah panjangkan umur kami semua dan terus menikmati suasana mendamaikan ini bersama pada tahun-tahun mendatang.

Apa menu rakan-rakan esok pula ya?  Saya sendiri tak tahu lagi, berbuka di luar barangkali.  Selamat berpuasa untuk hari kedua.  Semoga semua baik-baik belaka...



nota:  sedang berkira-kira...   

No comments :

Post a Comment