Followers

Friday, July 20, 2012

::Salam Ramadhan 2012::

Sebenarnya semalam ada satu entri tetapi bila buat separuh jalan, sudah merasakan ketidakrelevan entri tersebut untuk hari ini, makanya padamkan sahaja.  
 
Ini semua gara-gara dilanda sakit perut melampau dan saya mendapat pelajaran baru, PETAI dan JERING tidak boleh dimakan sekali jika tidak mahu sesuatu yang buruk berlaku..he..he..he..
 
Hari sebelumnya saya makan sambal goreng petai di rumah ibu saudara.  Sambil-sambil mengambil ukuran badan buat tempahan baju kurung, sambil-sambil menyantap lauk kegemaran.
 
Malamnya pula, jumpa Nova dia bawa semangkuk sambal goreng jering, juga salah satu menu kegemaran.  Baik punya bedal, tak pandang kiri kanan.  Tapi tak habis semangkuk pun, siap bawa pulang rumah.
 
Bangung pagi, apa lagi...menggelodak perut.  Angin pun ya, rasa macam tersumbat di saluran pembuangan pun ya.  Kejap-kejap cirit birit, kemudian rasa macam sembelit, sehinggakan suhu badan tak menentu.  
 
Alhamdulillah hari ini sakit berkurangan walaupun belum sihat sepenuhnya.  Berharap sangat esok dapat memulakan ibadah berpuasa tanpa sebarang halangan.  Sudahlah takkan berpuasa penuh, ditambah pula dengan hal remeh sebegini... :(
 
Sekejap sahaja Ramadhan muncul kembali.  Bersyukur sangat-sangat Allah panjang umur kami sekeluarga dan orang-orang yang saya sayang untuk kembali menikmati keindahan bulan penuh Barakah ini.
 
Moga Ramadhan kali ini akan lebih sempurna dari yang sebelum-sebelumnya, itulah harapan kita semua.  Saya juga berdoa kali ini akan dapat melaksanakan ibadah-ibadah sampingan yang dituntut.  
 
Seharian bersama Abang hari ini sayu sahaja.  Faham akan situasi dan kerinduan ditanggung tetapi itu semua caturan Allah, siapa kita untuk menghalang.  Hasrat untuk mengunjungi pusara Allahyarham ibundanya hari ini juga tidak tercapai dek hujan melebat.
 
Bila dia terkenang, lantas saya turut terkenangkan Allahyarham Mak (Nenek), Onyang dan Nina (adik).  Jika mereka ada sekarang ini pasti meriah dan serasa lengkap.  "Ya Allah, Kau angkatlah mereka supaya berada di sisi Mu."
 
Hukum alam, setiap hidup pasti akan sampai penghujungnya.  Nasib kita sahaja belum diketahui bila tetapi untuk menolak bukan kuasa manusia.  Seandainya masa boleh diputarkan kebelakang, semua orang akan melakukannya.
 
 Gambar di ambil dari Google Image
 
Entri ini berhenti di sini dahulu, Insyaallah akan bersambung jika punya ruang.  Di kesempatan ini, saya mengucapkan SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA dan SELAMAT MERAIH SEGALA GANJARAN YANG DIPERUNTUKKAN.  Mari kita sucikan nurani dan tingkatkan ibadah.  Seandai ada kesilapan kata, khilaf perilaku, maaf dipinta.  Sesungguhnya kemaafan itulah menjanjikan segala ibadah diterima. 
 
 
 
nota:  sayu dan bersyukur bersilih ganti..     

No comments :

Post a Comment