Followers

Thursday, October 11, 2012

::Siapa Tak Kenal Tiga Dara Pingitan?::

Sedari kecil, Buah Hati Farysh memang tidur dengan Wannya aka GM.  Sebelum nak tidur dia minta GM bacakan buku kartun.  Entah macamana timbul idea sedemikian pun saya tak tahu.
 
Mungkin mewarisi sikap kami adik-beradik, sebelum nak lelap kena membaca buku-buku komik.  Yang kelakar, Buah Hati baca buku Tiga Dara Pingitan (TDP).  
 
Rasanya budak-budak sekarang ramai tak tahu akan kartun TDP, buah tangan kartunis wanita Cabai.  
 
Zaman dulu, Majalah Gila-Gila (GG) sememangnya berada di dalam peruntukan perbelanjaan bulanan saya.  Sanggup ikat perut di sekolah semata mahu membeli GG keluar setiap bulan 2 kali.
 
Kartun TDP antara membuatkan saya wajib membeli GG.  Bila sudah mampu sedikit, koleksi TDP antara menjadi kesayangan saya.  Bukan setakat itu, saya turut punya pelbagai lagi koleksi himpunan kartun-kartun dari majalah GG.
 
Bila berpindah, kesemua buku-buku berada di dalam kotak.  Lama juga saya tak menjenguk segala koleksi.  Buah Hati telah membuka hati saya untuk menyelongkar segala kotak yang ada.
 
Hasrat utama untuk keluarkan segala tersimpan bagi menyuntik semangat Buah Hati rajin membaca.  Dia dah pandai membaca tetapi masih merangkak-rangkak lagi.  Impressed with his progress!
 
Belum cecah usia 5 tahun, sudah boleh membaca.  Mana tahu dengan lambakan pelbagai koleksi kartun depan mata akan melancarkan lagi progress bacaan dia.
 
Well, GM applied same method to us.  Nak harap baca buku ilmiah seawal usia akan mengundang kebosanan.  So divert to something interesting.  Sebab itulah dari kecil minat GG!
 
Back to TDP, bila geledah berjaya jumpa the whole set tapi Vol.4 tak tahu ke mana.  Sedih juga bila tak jumpa.  Nak korek kotak-kotak lain GM dah beri jelingan tajam..he..he..he..
 
Lagipun, mustahil terpisah dengan jilid-jilid yang lain.  Mesti duduknya sekali.  Kalau hilang sah-saha saya akan beli untuk menggantikannya semula.
 
Bila dah ada depan mata, sekali hadap semua sekali.  Macam berada di alam sendiri bila membacanya.  Agak-agak masih aktif lagi ke kartunis Cabai ni?
 
For those yang tak kenal, why not mula mengenali kartun-kartun hasil anak Malaysia.  You will impress.  Ramai berbakat di luar sana dalam menghasilkan karya superb.  
 
Tak salah nak agungkan kartun-kartun luar, tetapi bagi juga kredit pagi anak tempatan.  Well, I'm not so sure Magazine GG still in market.  Dah lama juga tak membeli, since 2010 I guess.
 
Cerita-cerita dalam TDP ini dekat sebenarnya dengan jiwa kita.  Gambaran gadis tinggal di kampung, cabaran untuk mendapatkan wang, perasaan cinta dan sebagainya.  Sebab itulah TDP sangat popular di era kegemilangannya.
 
Nanti nak tengoklah mana tahu TDP ada koleksi terbaru ke?  Terakhir koleksi Jilid 5.  Kalau ada harus berusaha mendapatkannya.  Boleh jadi harta berharga for another 20 years, perhaps.
 
Afterall, proven what.  Now, the collection inherit to those kiddies in house.  Berbaloikan? 

Nak pinjam?  Boleh.. tapi lagi seronok bila memilikinya sendiri =)
 
 
 
 

nota:  tak tahu nak cerita apa sebenarnya..

1 comment :