Followers

Sunday, November 18, 2012

::Anugerah Industri Muzik 19::

Apa komen anda mengenai Anugerah Industri Muzik 19 (AIM19)?  Berpuas hati?  Sakit hati?  Tak boleh terima kenyataan?  Suka?  
 
Segala dipersembahkan di dalam AIM19 itulah wajah industri muzik Malaysia.  Sudahkah kita berjaya ke tahap pencapaian sangat membanggakan?  Tepuk dada tanya selera =)
 
Tak mahu memberi sebarang komentar nanti saya lebih sudu dari kuah, sudahlah bukan bergiat di dalam industri cuba mahu melebih-lebih pula.
 
Adalah lebih baik saya komen perihal perjalanan AIM19 itu sendiri kerana saya mengulas dari sudut kaca mata penonton yang menonton dari kotak peti empat segi.
 
Secara keseluruhan, boleh tahan.  Lagi pula pengacara tersohor menjadi peneraju utama.  Sayakan gila sangat dengan Aznil Haji Nawawi dari zaman Pop Kuiz, maka berat sebelahlah sedikit..he..he..he..
 
Adibah Nor melengkapkan rasa walaupun kadangkala ada sedikit over.  Tak mengapa kerana dia punya gandingan yang pandai mengaburi mata penonton jika ada kesilapan-kesilapan (statement bias)
 
Tak tahan, Adibah Nor bertukar baju setiap kali berhenti berehat.  Tayang baju betul dia.  Nasib baik cantik dan padan dengan tema.  Eh, ada juga yang janggal di mata.  Baju tajaan barangkali.
 
Aznil juga yang sempoi.  Rasanya hanya bertukar sekali sahaja.  Punyalah minat sampaikan dia tukar baju atau tidak pun perasan.
 
Satu yang saya perhatikan, artis semuanya pakai kasut bertumit tinggi.  Bukan sikit-sikit, melampau benar ketinggiannya sehinggakan kelihatan amat sukar mengorak langkah.  
 
Tak gayat ke mereka?  Mana tahu tiba-tiba terpelecok ke, tumit patah ke, macam-macam lagilah.  Yang pasti ada artis nampak benar kepayahan untuk berjalan.
 
Persembahan pun semua memuaskan.  Adalah 2-3 penyanyi tergelincir dari nota suara dalam erti kata lain SUMBANG.  Ini perkara memalukan ya, kerana ini adalah anugerah muzik.  Tempat penyanyi mencari makan, bila sumbang orang akan berfikir 1000 kali mahu ambil untuk persembahan.
 
Cuma kasihan kerana kebanyakkan penyanyi terpaksa berkongsi pentas.  Pendek-pendek sahaja nyanyian mereka.  Paling ketara Kumpulan Mojo, belum cukup panas dah kena turun pentas, walhal lagu mereka popular.
 
Pemilihan pemenang-pemenang anugerah tak bolehlah nak komen banyak.  Juri lebih pandai menilai siapa berhak menjulang piala.  Cuma sekali lagi sama seperti ASK2012 lalu, berkenaan Salam Musik yang memenangi Anugerah Album Terbaik.
 
Mereka tidak memenangi sebarang anugerah pun di dalam anugerah lain dipertandingkan tetapi dapat Album Terbaik.  Jika benar album mereka terbaik pasti tersangkut di anugerah-anugerah lain juga?
 
Oh, mungkin Salam Musik ada menang sewaktu majlis sebelumnya.  Entah, kena semak bagi mendapatkan kepastian.  Apa pun tahniah kepada para pemenang.
 
Suka sangat bila artis lama menghilang seperti Wan dan Nadia diberi peluang muncul semula.  Tak perlulah pula bercerita betapa melonjak kegembiraan menonton persembahan GX14, gabungan antara Kool, ATOZ, Nico dan Shades.  
 
Meski pendek-pendek dan ada yang menyanyi kurang nafas, tetap mengimbau kenangan zaman persekolahan.  Mereka antara artis pujaan ramai ketika itu.
 
Inilah rasanya pertama kali apabila Dato' Siti Nurhaliza tidak menang sebarang anugerah.  Kebiasaannya dia mesti sangkut paling sedikit satu anugerah.  Barangakali album Inggerisnya belum dapat memenuhi citarasa juri.
 
Lagu Nora, Doa tu sedaplah.  Tak pernah dengar pun.  Harus cari dan layan lagu tersebut.  Begitu juga dengan sebuah lagu dendangan Asmidar.  Tak pernah kenal siapa dia tetapi suara dan lagu boleh tahan.
 
Apa pun yang pasti isu cium tangan kekasih oleh Shila Amzah akan meletup.  Nasib baik tak cium pipi ke, peluk ke.  Kalau tidak habislah dia kena serangan bertubi-tubi.
 
Mungkin dia terkejut dan gugup bila diumumkan sebagai pemenang dan tindakan bersalaman sambil mencium tangan itu spontan.  Yang pasti Sharnaz tersenyum gembira bila kekasih hati menyebut namanya =)
 
Persembahan penutup tidak begitu hangat.  Mus May setakat biasa-biasa tetapi kurang menyengat.  Nasib baik dia punya vokal mantap.
 
Tetapi persembahan Nash mengecewakan.  Dia seolah telah hilang taring untuk beraksi.  Suara juga tidak sebaik dahulu.  Sekiranya artis rock lain menghiasi pentas mungkin kemeriahan AIM19 dapat dirasai.
 
Bila sebut dua orang rockers ni, teringat pula pada Yantzen sewaktu menyampaikan anugerah.  Geram kerana dia mengunyah gula-gula getah ketika bercakap di atas pentas. 
 
Kurang sopan okay!  Ini tayangan secara langsung, beretikalah sedikit di atas pentas.  Bukannya sedang berbual di pasar malam.  Rimas melihat dia!
 
Berapa bintang ya?  3.5 bintang.  Penyertaan harus meriah, barulah boleh mencapai tahap 5 bintang.  Nak buat macamana, zaman melest ni artis semua takut mahu keluarkan album.  Bila tiada album tak bolehlah bertanding di AIM.
 
Berhenti di sini dahulu.  Untuk keputusan penuh, boleh sahaja cari di laman-laman web.  Beautifulnara pun ada rasanya.  Singgah sana ya.   

Harap-harap AIM20 akan lebih baik dari yang ini dan kita akan melihat ramai lagi artis bertanding bersama kualiti produk mereka.  
 
Tahniah kepada semua pemenang dan mereka yang menjayakan AIM19!

Gambar dari carian enjin Google Image


 
     


 
   nota:  boleh jadi wartawan tak? ahaks!!

No comments :

Post a Comment