Followers

Friday, November 9, 2012

::Capati Buatan Rumah::

As-salam di hari Jumaat nan permai.  Seperti biasa, sindrom penghujung minggu pasti sedang melanda kerana hari ini hari terakhir dalam minggu berkelana di pejabat.

Wah, ada yang ambil cuti sampai seminggu lebih ya lantaran minggu hadapan cuti umum berselang hari.  Sekiranya masih bekerja saya juga akan pulun cuti seminggu.  Jimat cuti!

Hari ini mahu mendera selera, itu pun kalau berjaya.  Kalau tidak air liur sendiri yang meleleh.  

Seminggu atau dua minggu sebelum Aidil Adha jemput Mimie datang ke rumah.  Lama tak bersua, banyak cerita perlu update.  Kalau tidak kurang pula dosa mengumpat, ahaks!

Tapi berborak kosong tanpa kehadiran sebarang makanan pasti mengundang kebosanan.  Pujuk dia supaya masakkan sesuatu yang istimewa.

Dah lama sebenarnya teringin merasai air tangan Mimie dalam menyediakan capati.  Memang tak pernah makan, hanya dengar orang sahaja berkata capati dia bertaraf 5 bintang.

Pakcik ni bukan makan dipujuk.  Jika kemalasan menyelubungi, jangan harap dia menurut kata.  Buatlah apa cara sekali pun, seandainya tidak maka tidaklah akhirnya.

Mungkin rezeki, angin rajin hebat melanda.  Sekali petik suis terus bersetuju.  Apa lagi, sambil membeli barang membuat popiah terus harung dengan bahan capati.

Barulah tahu, rupanya capati tidak menggunakan tepung gandum.  Ada tepung khas, Tepung Atta.  Nampak sangat buta hati ilmu masakan.

Mimie kata, jarang kedai menggunakan tepung atta kerana mahal.  Kalau guna pun mesti campur dengan tepung biasa.

Patutlah bila siap dimasak, warnanya berlainan dari kedai.  Lembut dan tidak jemu.  Boleh makan lebih dari 2 keping.  Bahaya betul!

Maaf saya tidak dapat berkongsi resepi kerana sewaktu dia buat bukan beri perhatian sangat pun.  Lagi pula dia paksa saya sediakan sambal ikan bilis, maka tumpuan ke situ.

Abang pula sukarela mencanai capati.  Knowing him, dia memang rajin membantu di dapur kerana dia tahu girlfriend dia sangat fail hal-ehwal memasak.

Most of the time, he will guide to di this and that.  Kalaulah duduk serumah dengan Mimie dan Abang, bahagia hidup.  Semua kerja tak perlu buat, mereka akan laksanakan segalanya. Ha..ha..ha..dasar pemalas tahap maksima!

Memang sedap capati air tangan Mimie.  Mujur perut sudah berisi dari siang, jika tidak mahu berkeping-keping masuk ke dalam perut.

My family satisfied.  Makan tanpa henti tu dah tentu.  Sambal saya pun dapat pujian (ke tak sampai hati nak kutuk keluarga sendiri).  Ada masa mahu suruh dia buat lagi!

 Bukan setakat capati sahaja, kuah dal pun atas usaha Mimie.  Hebat betul itu orang!


Inilah tukang masak tersohor dengan menu pada hari itu, CAPATI dari tangan ku


Pencanai yang ku cinta..he..he..he..


Sambal ikan bilis air tangan sendiri.  Nasib baik menjadi kalau tidak jadi bahan kutukan ramai



nota:  makan...makan...makan...


No comments :

Post a Comment