Followers

Thursday, November 29, 2012

::Jangan Hina Bila Kalah::

Sana sini kedengaran pelbagai suara bercakap perihal prestasi Harimau Malaya di perlawanan Piala AFF.  Biasalah, bila kalah dikutuk tetapi jika menang disanjung tinggi.

Tak faham dengan rakyat Malaysia.  Apa perlu melontar perkataan-perkataan keji demi melampiaskan rasa marah di atas kekalahan?

Pemain bola juga manusia biasa.  Bukan sentiasa mereka boleh menjadi yang terbaik.  Dengan kekalahan baru mereka mampu mempelajari kesilapan sedia ada.

Seharusnya kita menghulurkan sokongan tidak berbelah bahagi kepada pasukan Harimau Malaya.  Menang kalah adat bertanding.  Jika semua mahu menang siapa akan kalah, betul tak?

Dengan semangat dan harapan ia pasti menyuntik semangat pemain untuk terus melaksanakan tanggungjawab.  Seharusnya doa dan kata-kata positif sentiasa mengiringi mereka.

Saya tidak fanatik bola, malahan tidak suka menonton perlawanan bola sepak.  Cuma kasihan bila pelbagai cemuhan dilontarkan kerana tewas dengan negara Bangladesh dan Singapura.

Mujur Harimau Malaya menang semalam, jika tidak berlori-lori lagi kata kesat akan mereka terima.

Sebenarnya inilah cerminan diri kita.  Hanya mahu yang terbaik, segala apa yang negatif ditolak ketepi tanpa mahu menganalisa bagaimana perkara-pekara negatif boleh muncul.
 
Jangan kata saya tidak teringin melihat pasukan negara beraksi di peringkat lebih tinggi tetapi jika setakat itu sahaja kemampuan mereka kita harus terima.

Okaylah, itu sahaja.  Terpanggil untuk meluahkan sedikit rasa bila terbaca komentar menyelar pasukan Harimau Malaya di Facebook.



nota:  percaya itu aturan Allah..

 

No comments :

Post a Comment