Followers

Saturday, November 24, 2012

::Macam-Macam Ada::

Serabut kepala mengenangkan telefon yang hilang masih belum surut lagi.  Sukarnya menerima kenyataan dan setiap hari berdoa dibukakan pintu hati orang yang mengambil utnuk memulangkannya kembali.

Bila tiada digenggaman barulah, "Alamak yang ni ada dalam handphone", "Aduhai, mana nak cari balik, tak buat backup pula hari tu" dan macam-macam lagi sesalan.  Entahlah, kalut sungguh rasanya.
*************************


Sangat kelakar bila kabel external hard disc hilang.  Tak pasti mana perginya tetapi pelik bila hard disc ada kabelnya tiada.  Habis selongkar satu rumah tetapi tetap tak jumpa.  Benda yang sentiasa melekat bersama boleh tiada, itu yang pelik!


*************************

Minggu hadapan ada perjumpaan semula bersama rakan-rakan sekolah rendah.  Tak sabar rasanya hendak tiba ke tarikh tersebut.  Bayangkan selepas 20 tahun baru kali ini dapat bersua kembali.  


Masing-masing sudah punya kehidupan dan komitmen, bukan senang mahu mengumpulkan jumlah kehadiran yang ramai.  Harap-harap ramai akan hadir di saat akhir.


Terima kasih kepada FB berjaya menghubungkan kami kembali walaupun ada yang suam-suam kuku memberi respon.  Segan barangkali!
Tak mengapa, mungkin dengan perjumpaan pertama kali ini akan membuka ruang lebih luas dalam ikatan ukhwah diantara kami semua, Insyaallah.

***************************

Sekarang ni sekolah sedang bercuti.  Hari-hari Buah Hati bertanya tidak mahu bawa dia ke mana-mana ke?  Sedih pula hati mengenangkan.


Bilalah kemelut kewangan bakal berakhir.  Tiga tahun penantian penuh sabar, harap segala ini akan tamat dalam sedikit masa lagi.  
Sabar ya Sayang, ada rezeki nanti kita keluar berjalan..


**********************

Sejak akhir-akhir ni mood ke laut!  Bila hilang mood, fokus melakukan sebarang kerja pun entah ke mana.  Banyak betul perkara berlegar di fikiran.  Kalau dikeluarkan satu persatu saya jamin ringan kepala.

Berat sungguh dugaan Mu Ya Allah kepada hambaMu yang kerdil ini.  Semoga Allah mempermudahkan segalanya

*********************

Minggu hadapan ulangtahun ke-5 Buah Hati.  Jenuh juga memikirkan hadiah buat dirinya.  Dari dulu sudah membiasakan diri dengan pemberian hadiah, kali ini entahlah.

Jika tiada apa dapat diberikan harap anak kecil itu memahami.  Sudah sampai masanya dia tahu bahawa kasih sayang mengatasi segalanya walau hadiah beribu ringgit dipersembahkan. 

Dapat dirasakan akan kehambaran majlis dia nanti =(


********************

Keputusan peperiksaan UPSR keluar awal minggu lalu.  Tersenyum mengenangkan bagaimana berdebarnya diri ini menanti keputusan satu ketika dahulu.  

Kalaulah dapat diputarkan masa, saya memilih untuk menjadi pelajar seumur hidup.  Biarlah dihambat leteran guru, kerja rumah bertali arus tetapi ia tetap tidak seberat apa dikendong hari ini.

Benarlah kata seorang guru saya, "hargai masa saat bergelar pelajar kerana satu hari kita akan menyesal sekiranya tidak berbuat apa-apa demi meloret antara kenangan terindah sepanjang hayat"

Baru saya tahu penilaian UPSR punya 5 subjek dan satu amali menjadikan enam kesemuanya.  Zaman saya dahulu hanya 4 subjek sahaja, itu pun saya gagal dapat kesemua A.  

Hanya berjaya memperoleh 3A 1B, seperti biasa Matematik itulah B.  Nampak sangat benak dengan matapelajaran berangka itu hingga terbawa-bawa ke peringkat Universiti.  

Tapi ambil jurusan Pengurusan Perniagaan.  Macamana tu? Pelikkan?!  

****************************

Hati teringin sangat mahu pergi bercuti tapi saya tahu tidak akan ada peluang tersebut untuk tahun ini.  Lupakanlah sahaja impian untuk bercuti.

Yang saya dapat sekarang bercuti tanpa gaji di rumah.  Bosan jangan cakaplah tetapi bukankah konsep "Rumah Ku Syurga Ku" maka tidak bolehlah membiarkan perasaan bosan menjalari kehidupan.  

************************

Kalau ada lagi nanti saya sambung.  Otak beku, jari kaku.  Tiada apa lagi boleh dilakukan.  Inilah dia bila hidup diselubungi masalah!

***********************





nota:  macam ni pun boleh...
  

No comments :

Post a Comment