Followers

Tuesday, June 18, 2013

::Alhamdulillah::

Alhamdulillah, GP discaj malam tadi.  Tak sabar betul dia nak pulang ke rumah.  Hari-hari meratap nak keluar hospital sampai kami semua rimas.  He..he..he...

GP seorang NOSOCOMEPHOBIA, ketakutan melampau pada hospital.  Dia tidak pernah melawat sahabat handai serta saudara mara di hospital due to his fearness.

Kalau ada di antara ahli keluarga admitted, he will spent round 5-8 minutes untuk melawat kemudian dia cabut.  Lama sikit kepala mula pening dan rasa nak muntah.

Sebab itu bila kena tahan, resah gelisah jadinya dan cara dia untuk melawan fobia, GP lebih banyak tidur dari berjaga sehinggakan doktor sendiri tidak mahu ganggu tidur dia.

Even doc believe blood pressure GP yang tak dapat capai tahap stabil itu pun disebabkan kerisauan melampau dia terkurung di wad so better for us to take him back and come for check up later.

Bila dengar doc's advice sebegitu, apa lagi.  Sepantas kilat dia sarung baju terus tunggu kami semua di luar pintu hospital.  Kita semua pula yang kelam-kabut dibuatnya nak kemas barang dan settle bills. 

Nasib baik masuk hospital swasta, cuba kalau hospital Kerajaan lagi teruk agaknya.  Pihak hospital mana nak dengar sangat arahan pesakit.  Ramai lagi pesakit menunggu untuk dirawat.

Apa pun, GP perlu menjalani beberapa lagi rawatan susulan.  Good news no heart attack!  Everything deal with his heart is good.  Jauh dari segala jangkaan, Alhamdulillah.

Tapi, benda lain pula menimbulkan kerisauan.  Serangan sesak nafas secara tiba-tiba yang dialami GP pada malam Khamis tempoh hari kerana asid tinggi dalam kawasan perut up to esophagus.

Doktor suspek GP ada Barret's Esophagus dan berada di tahap pre-cancer tapi itu semua hanya akan dapat diketahui dalam tempoh seminggu lagi.  

Nak tahu lebih lanjut apa itu Barret's Esophagus boleh klik di sini.  Nak terang secara general tak pandai sangat tapi we do understood doc's explanation. 

Tisu di kawasan tersebut doktor ambil untuk clinical test.  Harap sangat keadaan tersebut tak seserius jangkaan doktor.  Tapi mulai hari ini GP kenalah berpantang.

Makanan pedas dan berasid harus dielakkan.  Makan lewat malam tidak lagi digalakkan, rokok kena berhenti (tak tahu berjaya atau tidak), tidur kena tinggikan bantal dan banyak lagilah.

So selepas ini, sesiapa yang mengalami masalah gastrik sangat teruk dan berpanjangan please take it serius kerana tanpa kita sedar, boleh bawa maut.

Sakit ini juga berpunca dari tahap stress yang melampau so no more stress.  More deeper he stress, more harm to his body.  

Afterall GP dah 57 tahun, secara logik memang dah tak boleh nak bebankan kepala sangat.  Bila terbeban, hati jadi susah.  Bila hati jadi susah segala penyakit sukalah nak menyinggah.

Memanglah ajal maut itu kerja Allah tapi jika kita tahu tahap kesihatan badan, lebih senang untuk kita handle diri tanpa menimbulkan kerisauan orang-orang yang kita sayang.

Everything back to normal hari ini :)  Lega hati!  Rutin berulang ke hospital tak perlu lagi.  Walaupun hospital hanya 5-10 minit perjalanan dari rumah tapi badan tetap letih.

Ayu Bam Bam yang setia menjaga GP selama 4 hari berturut-turut sudah dilanda demam.  Kasihan dia tapi tak apa.  Berganda-ganda pahala dia dapat!

Badan kalau dah sakit, buatlah macamana pun tetap akan nampak tak sihat.  Bila balik rumah GP banyak tidur dan baring.  Duduk lama sikit dah mula pening.

  
Takes time nak pulih seperti sedia kala.  Tak kisahlah, asal dia happy dan tenang itu sahaja.  Sebagai anak, saya sentiasa berdoa demi kesejahteraan GP.  Anak mana tak sayang ayahkan?

Selagi hayat dikandung badan, selagi itu kita berhasrat untuk hidup bersama ayah apatah lagi saya yang belum berkeluarga.  GPlah segala-galanya buat saya.

Terima kasih buat rakan taulan dan saudara-mara yang tak putus-putus berdoa dan berkunjung ke hospital meluangkan masa melawat GP.  

Usaha dan sokongan moral anda semua menguatkan lagi semangat my dad untuk sembuh.  Semoga GP akan terus sihat selepas ini dan berusaha untuk fight whatever disease that he will face.
   1st picture selepas sedar dari serangan.  Wajah menahan sakit.  Kalau boleh biar ini pengalaman pertama dan terakhir kami.  Mod panik dan sedih ketika itu buat kami semua :(
 
 



nota:  everything happen for a reason....

1 comment :

  1. Moga cepat sembuh, tapi biasa lah pada usia emas proses penyembuhan agak lambat, dicadangkan amek ape2 suppliment yg bersesuaian ... Kita yang menjaga nih kena banyak bersabar ...

    ReplyDelete