Followers

Saturday, June 22, 2013

::Jerebu Mula Menyerang::

Pantas sungguh masa berlalu, sedar-sedar sudah bertemu kembali Sabtu.  Minggu lepas saat ini kalut berada di hospital menanti keputusan doktor.

Malas nak keluar sebenarnya, jerebu semakin buruk.  Sebelum ni Selatan tanah air teruk tercemar, nampak gaya sudah sampai ke kawasan Selangor dan Kuala Lumpur.

Nak tinjau Blackout 505 di Padang Merbuk pun rasa malas.  Malas nak bersesak dengan udara kurang sihat, nanti jatuh sakit salahkan Anwar Ibrahim pula..hehehe...

Tapi malas macamana pun, tetap kena keluar juga.  Ada kenduri tahlil dan sambut puasa di rumah saudara sebelah GM.  Kenalah pergikan, orang dah jemput.

Bangun pagi tadi, tinjau luar tingkap.  Semakin kabur pandangan dek jerebu yang sudah mula meliputi langit Lembah Kelang.  Bau asap pun bertambah kuat dan memeritkan tekak.






Carta pai di atas saya ambil dari Department of Environment.  Sejak semalam saya sering update keadaan jerebu.  Kena ambil tahu demi kepentingan kesihatan orang sekeliling.

Kalau ikutkan secara keseluruhan, kawasa berjerebu teruk berkurangan tetapi Indeks Pencemaran Udara (IPU) naik sebenarnya.  Cuba tengok carta di bawah



Saya highligt kawasan Petaling Jaya dan Kuala Lumpur sahaja.  Untuk hari ini  3 kali direkod semuanya naik.  Tiada yang turun.  Bimbangnya!

Kawasan Muar di Johor mencatat bacaan IPU paling tinggi 400++ (sumber:  Berita Harian).  Ini adalah tahap berbahaya dan Kerajaan sedang mengambil langkah agresif untuk menangani masalah ini.

Marilah kita sama-sama berdoa semoga Allah SWT menurunkan hujan dan membersih segala debu-debu yang sedang teruk membelenggu.  

Buat rakan-rakan, kurangkan aktiviti luar terutama mereka yang punya anak kecil ya.  Kalau tiada keperluan, duduk sahaja di rumah.  Banyakkan minum air kosong dan mandi dengan lebih kerap (pesanan doktor).

Kalau sakit dan memerlukan rawatan, segera berkunjung ke hospital/klinik.  Hai, gusar hati dibuatnya bila mengenang anak-anak di rumah :( 




nota:  langkah berjaga-jaga...

No comments :

Post a Comment