Followers

Friday, July 12, 2013

::Selamat Berpuasa Semua::

Walaupun dah masuk hari ke-2 umat Islam menunaikan Rukun Islam ketiga, masih belum terlewat lagikan bagi saya mengucapkan SELAMAT MENJALANI IBADAH BERPUASA pada semua muslimin-muslimat sekalian.
 
Semoga kita rebut peluang sedia ada sebaik mungkin untuk kumpul pahala di akhirat kelak.  Manalah tahu ini tahun terakhir kita bersua dengan bulan penuh rahmat dan keberkatan. 
 
In Shaa Allah, kita sama-sama buat yang terbaik dan lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya.  Solat Sunat Tarawih seboleh mungkin dilaksanakan.
 
Baru 2 hari berpuasa, perut seakan tidak mahu kompromi dengan keadaan.  Dari berbuka semalam sehinggalah ke hari ini sakitnya yang amat.  Tak tahu di mana silap :(
 
Bila sakit perut, satu badan terasa kesannya terutama bila mengalami kesukaran untuk bernafas tapi hari ini Alhamdulillah masih mampu bertahan melaksanakan ibadah puasa.
 
Moga-moga sakit perut ini segera reda dan tak akan menjadi penghalang untuk terus berpuasa.  Macam budak-budak pula nanti, tak larat berpuasa.  Boleh geng dengan Buah Hati!
 
Lagi pun, tempahan untuk kuih raya dah mula masuk.  Ada yang nak ambil awal, kenalah siapkan cepat.  Kalau berterusan sakit macamana nanti, takkan nak harapkan Ayu Bam Bam sahaja?
 
Tahun ni mula awal, tak adalah kelam-kabut macam tahun sudah.  Mula awal pun, bila order masuk banyak cuak juga.  Yalah, mana nak kejar kerja lagi, gulung popiah lagi.  Berdebar dibuatnya!
 
Semalam tak berkesempatan jengah Pasar Ramadhan (PaRam), sedikit sibuk bantu GM menyediakan juadah berbuka puasa.  Hari ini baru ada peluang.
 
Tapi itulah, adakah peniaga sudah hilang modal apa yang ingin diniagakan atau saya sudah terlalu tua sehinggakan begitu fussy?  Semua dijual tak berkenan di mata.  Pusing 2-3 kali masih belum terbuka selera nak membeli.
 
Kalau dulu pantang terlintas, ada sahaja idea membeli.  Jika bukan untuk diri sendiri, beli untuk orang lain di rumah.  Sekarang?  
 
Mungkin juga faktor harga menyebabkan rasa minat untuk beli semakin turun.  Yalah, kalau lauk mana ada lagi peniaga mahu jualkan dengan harga serendah RM1-RM2.  Paling murah RM3.
 
Bila mintak sedikit atau tanya boleh tak nak RM2, penjual gerenti tarik muka masam dan menggelengkan kepala tak boleh :(  Bukannya tak mahu beli banyak tapi membazir sahaja nanti.
 
Kuih-muih pun sudah ada yang menjual RM0.50 sebiji tapi masih belum ramai lagi.  Purata menjual dengan harga RM0.40 sebiji.  Dah tak dapat 3 biji RM1.  Itu di kawasan saya, tak pasti pula di tempat rakan-rakan.
 
Pabila harus mengeluarkan sejumlah harga agak tinggi, tatkala makan rasa mengecewakan, terus rasa hampa dan tak berbaloi dengan apa dibelanjakan.  Sebab itu teragak-agak mahu membeli.
 
Nampak gayanya aktiviti ke PaRam akan berkurangan tahun ini melainkan ada yang berjaya memikat selera.  Lagi pun di kawasan tempat tinggal saya, banyak PaRam.  Rajin dengan tak rajin sahaja mahu menjengah.
 
Semalam lauk berbuka GM masak, hari ini GM tutup dapur.  Suka atau tidak kena beli luar jugalah itu yang singgah ke PaRam yang tak berapa nak meriah hasil jualannya.
 
Esok-esok tak tahu lagi, puasa masih berbaki lebih kurang 27 hari.  Perut ni pula tak habis-habis dengan sakit, sempat ke nak full swing berpuasa, Wallahualam.
 
Sedikit update berkenaan #shoppingraya2013 Projek Iqra', masih ada 104 orang lagi anak yatim belum ditaja.  Apa kata sempena Ramadhan ini, ambil kesempatan kutip saham akhirat.
 
Boleh sahaja kongsi 10 orang = RM18.80 seorang untuk menaja seorang anak yatim= RM188.  Tinggal lagi 9 hari sahaja lagi untuk merealisasikan impian mereka sambut lebaran dengan penuh kegirangan.
 
 
 
  
 
nota:  Alhamdulillah...
 
 
 
 
 
 
 

No comments :

Post a Comment