Followers

Thursday, September 12, 2013

::Char Kuey Teow Simply Delicious::

Bagi yang tak tahu, restoran Char Kuey Teow (CKT) Simply Delicious ini milik selebriti Serena Redzuawan.  Tak pasti pula sejak bila beroperasi tapi bila semua dah mencuba, haruslah saya cuba jugakan.

Lagi pun tak jauh dari rumah, ala-ala sekentut orang kata.  Itu pun orang jauh semua dah sampai, yang dekat tak sampai-sampai lagi.  Semalam ajak Ayu Bam Bam ke sana.

Nama pun restoran CKT sudah pasti menu utama CKT.  Ada 3 saiz:  kecil, sederhana dan besar.  Secara jujur saya bukan peminat CKT makanya ambil saiz kecil sahaja.  Takut tak habis.

Saiz kecil harga RM6/sepinggan.  Nak tambah telur ke, kerang ke pun boleh tapi harga pun bertambah juga :)  

Ada juga menu lain seperti nasi goreng, mee goreng dan sebagainya tapi tak terlintas pula nak mencuba.  In Shaa Allah ada rezeki lain kali kita cuba.

Dari segi rasa, okay!  Rasa semua cukup tak ada yang kurang.  Nak kata sedap entahlah, dah kata bukan pencinta CKT agak payah nak bagi thumbs up!  

Lebih-lebih lagi CKT ni penuh dengan telur dan saya tak makan telur.  Ada sesekali rasa loya tapi as I said, rasa semua cukup.  Pedas+manis+masin+lemak semua bersatu dengan sempurna. 

Tekstur kuey teow pun just nice.  Aksesori seperti udang, kerang dalam pinggan pun seimbang.

Senang cerita kalau maintain sebegini boleh datang lagi cuma harga mungkin sedikit mahal kot, eh ke memang itu harga standard?

Waktu makan tu pun Serina ada di restoran tapi biasalah nak minta bergambar agak segan.  Khabarnya dia memang sentiasa berada di situ.  

Bagus juga, awal-awal perniagaan ni banyak pemantauan harus dilakukan.  Tak boleh nak lepas tangan begitu sahaja.

Cuma saya agak kurang senang dengan sistem Self-Service Counter sebabnya agak lama juga harus beratur menunggu giliran order.

Kebetulan waktu saya mereka sedang mencuba sistem baru bagi machine counter, lagilah kelam kabut.  Nak dekat 5 minit juga saya berdiri sebelum order.

Bila keadaan sedemikian, they decide not to use the machine, back to writing on a receipt tapi still saya lihat tempoh beratur tetap lama.  Yalah, satu kaunter sahajakan?  Kalau fast food restaurant ada banyak kaunter.

Restoran sebegini rasanya tak sesuai pendekatan self-service.  Ragam orang order seribu satu kerenah.  Ada nak itu, ada nak ini.  Bila counter person have to entertain macam-macam permintaan itu yang beratur panjang.

Barangkali Serina berhadapan masalah pekerja kerana itu dia tiada pilihan menggunakan sistem sedemikian.  Lagi pun saya perasan majoriti pekerja di restoran Simply Delicious kebanyakkan warga luar.  Mereka yang di dapur saya tak pasti.

Bagi sesiapa berminat nak cuba boleh datang ke:  Encorp The Strand Kota Damansara, Jalan PJU5/20A.  Kalau ada yang nak belanja saya bagitau ya, sepantas kilat saya sampai..hehehe...

 Walaupun saiz kecil, cukup untuk membuat perut rasa kenyang.  Nampak sedap tak?



 Berjaya dihabiskan tapi kerang, udang dan taugeh semua letak tepi.  Ada yang Ayu Bam Bam kaut, pinggan dia licin.  Lupa pula nak ambil gambar!


Inilah yang saya katakan tadi, agak ramai juga orang beratur.  One thing, restoran ini bukan orang Melayu sahaja datang makan.  Kaum lain pun turut ada.  It's a good sign right? 



 Oh, ada juga order Chocolate Cake Moist ni.  Satu bekas RM3.50.  Boleh tahan sedap, ini confirm saya akan beli lagi walaupun saiznya comel.


Gambar restoran lupa nak ambil, tapi landmark yang senang restoran ini berhampiran Ariani Kota Damansara.  Kalau kedai Ariani ni mesti ramai tahukan?  Kalau dulu kawasan tersebut sunyi tatkala malam, sekarang tidak lagi ;)



nota:  dah macam blog review tempat makan pula..

 

 


 

No comments :

Post a Comment