Followers

Friday, October 25, 2013

::Suatu Kenyataan::

Bersilih ganti kisah sedih menghantui rakyat Malaysia and people started pint point each other to what had happen.  Nak salahkan siapa pun tak guna, bukan mereka yang telah pergi dapat kembali semula.

Its time for us especially Malaysia's Government to look into this matter seriously.  Memang malang tidak berbau tapi sekurang-kurangnya kita punya inisiatif bagaimana untuk mengelakkan perkara sebegini tidak berulang lagi.

I know mesti ramai kata bukan senang nak elak kalau perkara dah nak berlaku especially insiden a guy yang mengamuk tanpa sebab kemudian semberono menikam sesiapa sahaja berada di depan mata.

Tapi keadaan amuk selalunya berkaitan dengan tekanan hidup yang melampau sehingga mangsa bertindak di luar batas kemanusiaan.  Sedihnya, pengamuk tersebut beragama Islam.  

Ada juga kata dia gila isim bilamana mulut lelaki tersebut tidak berhenti berzikir meski sudah membunuh dan mencederakan beberapa orang.  Tahu tak kita, ramai sebenarnya rakyat Malaysia mengalami masalah tekanan hidup?

I can't come out with exact figure tapi cuba bertanya pada mereka yang bertugas di hospital sakit jiwa, pertambahan angka pesakit naik sekali ganda setiap tahun dan ianya amat membimbangkan.

I have a friend yang bekerja di pusat tersebut tapi tak adalah berjawatan tinggi.  Dia kongsi apa yang dia tahu berdasarkan pemerhatian dan tugasan dilalui seharian.

If you asked me, tekanan hidup sekarang memang tinggi.  Kalau tak sabar senang-senang pedoman hidup terpesong.  As Muslim, kita diajar bersabar dengan segala dugaan dan cabaran, tapi sampai satu tahap ada di antara kita can't take it anymore.  

Sedangkan kita yang waras ni bila dilanda masalah pun sering sahaja ambil keputusan ikut hati apatah lagi mereka-mereka di luar sana yang sudah tidak dapat lari dari bebanan demi bebanan.    

Spent your time, walk around KL cuba tengok berapa ramai di luar sana hidup gelandangan, sakit mental dan macam-macam lagi.  Tak kiralah warga asing ke rakyat tempatan ke kerana hakikatnya bila berada di Malaysia sedikit sebanyak ianya tanggungjawab kita juga. 


Saya ada kisah yang kurang pasti betul atau tidak, tapi disampaikan kepada saya seorang teman sewaktu kami berbual kosong.

Let put it this way, my friend ni A ada seorang kawan B tiba-tiba dihimpit masalah.  B lost job, wife not working because one of their kid mishap.  

Minta bantuan merata, Jabatan Agama Islam, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan macam-macam lagi.  Semuanya tak dapat due to bureaucracy.  Tahu sahajalah hidup di kota, serba serbi tak mencukupi.

One day B cried di salah satu kaki lima sebab sudah keputusan duit dan mengenang anak isteri di rumah.  Kerja puas cari tapi tak dapat.  Kerja-kerja gaji harian semuanya dipenuhi warga asing.

Ada yang kata dia memilih tapi sebenarnya dia tak memilih cuma beberapa situasi dia berhadapan dengan ketidakadilan majikan yang hanya mahu membayar terlalu rendah tetapi kerja sangat berat. 

Tak ada sesiapa hiraukan dia menangis, orang sekeliling hanya memandang sinis sambil berlalu pergi.  Not even one person stop by and ask him WHY!

Tiba-tiba seorang lelaki segak datang hampiri B dan bertanya kenapa dia dalam keadaan sedemikan.  Tanpa segan silu dia cerita semuanya termasuklah sedang memikirkan bagaimana mahu cari duit tambang untuk pulang ke rumah.

That guy hulur note RM50 beserta alamat and instruct B to go to the address.  At first B ragu-ragu juga nak ambil, bimbang sindiket penjual dadah ke tapi tetap juga ambil.  

He even berhasrat nak lari sahaja dengan duit RM50 tu, yalah lelaki tersebut bukannya ada ambil butir diri B.  At least dengan duit tersebut boleh dia beli barang dapur dan susu anak untuk beberapa hari akan datang.

Tapi takut tak berkat dan bimbang hasil yang diberikan pada keluarga haram, B pergi juga ke alamat diberi.  Agak-agak tak kena dia akan pulangkan sahaja duit tersebut.

Sampai sahaja ke alamat tersebut, ianya office building.  B tak adalah risau sangat, paling tidak that area tak sunyi dan terpencil.

When he entered, that office dia terkejut rupanya pejabat gerakan bagi penganut agama Kristian.  B dilayan dengan baik tanpa mengira dia berbeza agama.  

B ditawarkan sedikit wang bantuan dan syaratnya mudah khabarkan kepada sesiapa sahaja yang susah untuk berjumpa mereka.  Kalau ada duit bayar semula, kalau tiada duit tidak mengapa.

Nama, no kad pengenalan diambil sebagai rekod bukti penerimaan.  Menurut mereka, gereja di Malaysia ada menyediakan tabung bantuan sedemikian bagi menolong mereka yang dalam kesempitan hidup tanpa mengira sesiapa pun.

Tidak perlu isi borang, tunggu penilaian, tunggu surat jawapan dan sebagainya.  B juga tidak dipaksa menukar agama, terpulang.  Jika berminat, boleh datang ke gereja pada sekian-sekian hari untuk keterangan lanjut.

He did take that money tapi tak banyak, cukup untuk tampung belanja 2-3 hari.  At that point he put aside halal haram because ada mulut harus disuap tatkala penghujung hari nanti.

Di situ juga dia dapat tahu, ada sumbangan barangan keperluan asas bagi sesiapa sahaja yang berdaftar.  Dek kerana rasa takut yang bersarang, B tidak bertanya bagaimana untuk mendapat kelayakan tersebut.
 
Saya tak pasti, adakah masjid-masjid kita menggunakan pendekatan sedemikian?  Rasanya tiada tapi tak tahulah kalau dah berubah.  Yang saya tahu, hari tu curi duit masjid RM2 dijatuhkan hukuman. 

Kebenaran kepada cerita ini Wallahualam cuma adalah saya terbaca kisah lebih kurang sama dengan B ini di FB.  Dari orang yang sama atau tidak itu pun saya tak pasti.

Nampak tak apa yang saya cuba highlight?  Kadang-kadang sistem sedia ada tidak membantu.  Benar harus kawal pemberian tetapi kalau agama lain boleh laksanakan kenapa tidak kita?

No wonder semakin ramai angka rakyat Malaysia murtad.  Am not going deeply into murtad's issue but sometime when people need us and we are not there for them that's it!  Jalan penyelesaian mudah akan lebih menawan hati sesiapa sahaja yang sengsara.

My true experience ke salah sebuah pejabat Agama Islam di Malaysia.  Mula-mula kena ambil borang di sekian-sekian tempat.  1st attempt to go there failed sebab tak tutup aurat.  Okay, itu memang salah saya, siapa suruh tak bertudung!

2nd time pergi hanya untuk ambil borang, it took my precious half an hour duduk menanti nombor dipanggil.  Bila nombor dipanggil disoal siasat seolah harga borang tersebut ribuan ringgit.

Macam-macam tak boleh!   Kena pergi sana pergi sini untuk dapatkan pengesahan.  Dah settle semua baru submit borang permohonan.  Bare in mind, belum tentu lulus ya!  Kelulusan will take sometime.

Jika perlu, pegawai akan datang inspect rumah buat kaji selidik dan macam-macam lagi.  Patutlah ramai reluctant to go and ask for a help.  Memang susah, that's the only word I could say.

Entri ini bukan untuk kecam mana-mana pihak tapi kenyataan pada apa yang sedang dihadapi sekarang.  Think deeply before defending any side, afterall saya juga punya hak untuk suarakan sesuatu diruang sendiri.

Berbalik kepada peristiwa hitam melanda negara; Banjir Lumpur Cameron Highlands, kematian gadis berusia 15 tahun mayat disumbat di dalam suitcase, pekerja Ambank ditembak mati dan lelaki amuk di Stesen LRT Taman Melati, berharap ahli keluarga tabah menghadapi dugaan.

Take a time dan renungkan seandainya kita ditempat mangsa ternyata maut tidak menunggu sesiapa serta tidak memilih mangsanya.  Sebagai orang Islam, ini semua takdir Illahi.

Have a nice weekend dan jangan putus harap untuk terus berdoa semoga Allah permudah segala-galanya!



nota:  masih serabut dan bersedih...   

    
 


No comments :

Post a Comment