Followers

Friday, November 8, 2013

::Antara Hijrah dan Masihi::

Lama tak luang masa di sini sementelah sedang berserabut.  Macam-macam perkara terjadi bersilih ganti dan semuanya menuntut kesabaran luar biasa.  
 
Kerja sedia ada pun datang serentak, ini semua menimbulkan kekalutan.  Senang cerita, not well managed.  Rasakan!  Suka buat kerja di akhir garisan.
 
1001 perkara berselirat di fikiran sehingga ada masa malas nak fikir lagi.  Just go with the flow, tapi tatkala kembali waras mana boleh letak ke tepi semua itu.
 
Nyaris terlupa sudah menjejak ke bulan November.  Kiranya ini entri pembuka bagi bulan 11 2013.  Dah nak akhir tahunkan?  Sedih mengenang masa berlalu tanpa menanti walau sesaat.
 
Hari Selasa lalu umat Islam menyambut Awal Muharram, sayang saya tak dapat melaksankan ibadah-ibadah sunat di hari istimewa.  Biasalah rutin wanita!
 
Moga Allah panjangkan usia untuk bertemu di tahun baru akan datang dan mengaut bonus-bonus dihadiahkan buat umatNya.
 
Bila sebut usia saya terfikir kalaulah kita mengikut kiraan kalender Islam, rasanya saya tidak berumur 33 tahun.
 
Gigih cari laman web nak tengok saya lahir tahun bila dalam kalender Islam.  Saya lahir pada 8 Rabiulawal 1400 Hijrah.  Ini bermakna, tahun ini saya sudah berusia 35 tahun tau jika mengikut kalender Hijrah.
 
2 tahun ke hadapan dari usia mengikut kalender Masihi.  Dah agak memang takkan sama sebab kalender Islam bilangan hari dalam bulan tak statik seperti kalender Masihi.
 
Agak-agak Allah SWT ambil nyawa kita ikut kiraan kalender Hijrah ke Masihi?  Hai, dah tua benar saya ini rupanya.
 
Kalau nak tahu tarikh lahir anda mengikut kalender Islam boleh pergi ke sini.  Cuba semak bila dan berapa usia sebenar!   
 
Belum terlambat lagikan saya nak ucapkan Salam Tahun Baru buat semua rakan-rakan Muslimin dan Muslimat.  Mari kita sama-sama berdoa semoga Allah kurnia yang terbaik buat kita di hari mendatang.
 
 
 
 
nota:  belum boleh lena...
 

No comments :

Post a Comment