Followers

Thursday, February 27, 2014

::Krisis Air Mula Melanda::

As-salam di pagi Khamis yang indah meski sedang diuji cuaca kering agak melampau sehingga mengakibatkan emapangan takungan air turun ke paras kritikal.

Apa lagi, siapa siaga semua warga Malaysia terutamanya yang berada di Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan dan Johor.

Dalam masa yang sama, mari kita menadah doa semoga Allah SWT menurunkan hujan rahmat bagi mengakhiri musim kemarau dan menamatkan kemelut air.

Banyak masjid-masjid negeri melakukan solat hajat memohon segala yang terbaik dari Maha Esa.  Sekiranya solat hajat ada dilakukan berhampiran anda, marilah kita turut serta. 

Semalam pembenihan awan gagal dilaksanakan ekoran kekurangan awan.  Hmm..nampak gaya krisis air akan berlarutan sementelah Jabatan Meteorologi meramalkan cuaca kering akan berlarutan sehingga pertengahan Mac.

Semoga perancangan pembenihan awan akan berjaya dilaksanakan dalam tempoh terdekat ini bagi membantu menaikkan kembali paras air di empangan yang semakin kering.

Bagi mereka yang terlibat dalam jadual catuan air, mulalah menyimpan bekalan segera.  Menurut rakan yang punya pengalaman, tak semestinya 2 hari sahaja.  Catuan boleh berlaku sehingga ke seminggu lamanya.  

Setakat ini kawasan saya tidak terlibat lagi tapi mulai Ahad ini lebih banyak lagi kawasan akan mula mengalami catuan air.  Parah!

Sebumbung dengan bilangan lebih dari 8 orang, sudah pasti kami begitu terkesan sekiranya air dicatu.  Anak-anak di rumah tidak keruan jadinya bila bilangan mandi terpaksa dikurangkan.

Itu belum ambil kira memasak dan membasuh.  Bayangkan sekiranya baju tidak dicuci dalam tempoh dua hari, tidakkah menggunung hasilnya nanti?

Masak di rumah pun susah, makan di luar pun susah.  Dah masak kemudian makan, operasi membasuh memerlukan air yang banyak.  Makan di luar setiap hari tiris pula poket nanti.

Susahkan bila krisis air melanda?  Dalam tempoh sebegini harap jangan ada yang ambil kesempatan sesama sendiri.  Peniaga-peniaga tong air janganlah naikkan harga tong sehingga 200%-300%.

Ini bukan tuduhan mahupun omongan.  Sudah ada rungutan bila ada kedai menjual tong tadah air dengan harga sangat mahal.  Siap boleh kata kalau nak beli, kalau tak nak cari tempat lain.

Kita sama-sama berada dalam krisis, apa salah lebih kurang.  Bukan dengan sesiapa pun, dengan orang-orang kita juga, rakyat Malaysia.

Dalam situasi ini semua terkesan.  Bekerja ke duduk rumah ke, peniaga ke pembeli ke, anak-anak di sekolah ke anak-anak di rumah ke, pendek kata SEMUA terpaksa berhadapan dengan isu ini.

Tak perlulah kita mengambil langkah mementingkan diri sendiri.  Fikir juga situasi orang lain turut berdepan isu yang sama.    

Bagi mereka yang tidak berhadapan krisis air ini, apa kata tolong sama-sama berdoa semoga segala kembali pulih.  Lagi ramai berdoa, Insyaallah segera doa tersebut disambut Allah SWT.

Selepas ini jangan membazir air ya.  Allah marah :)




nota:  air oh air...air oh air...air oh air...

No comments :

Post a Comment