Followers

Tuesday, February 11, 2014

::Panas, Jangan Lupa Jaga Kesihatan::

Kalau tak silap, sudah masuk minggu ketiga air dari langit tidak turun membasahi bumi.  Setelah kecoh seketika perubahan suhu cuaca, awan seakan merajuk pula mahu berkongsi air.

Bila suhu persekitaran meningkat, badan pun rasa semacam.  Luar dalam rasa panas.  Tidur malam, Ya Allah sangat membahang.  Terpaksa hidupkan penyaman udara seketika.

Panas macam ni pun dah tak tahan, esok di Padang Masyar apalah keadaannya.  Ambil ikhtibar sikit ya tuan empunya diri.  Jangan leka ingat dunia sahaja.  

Harapnya Allah hadiahkan sedikit titisan hujan buat penyejuk seketika.  Kawasan-kawasan lain di Malaysia pun lebih kurang sama ke?  Maaflah ya, tak baca akhbar sangat inilah jadinya.

GM sukalah cuaca sebegini, sidai kain kurang dari 3 jam dah selesai kering.  Tak perlu berlama-lama di ampaian.  Tapi kulit pedih sedikit bila panahan terik menikam.

Cuma itulah, ramai betul jatuh sakit.  Klinik dan hospital penuh orang menanti rawatan.  Paling teruk dikhabarkan wabak denggi.  Tolonglah rakyat Malaysia semua, jaga persekitaran.

Bukannya apa, bila wabak merebak ramai terlibat sama.  Hanya kerana kesilapan kita tidak peka dan enggan menjaga kebersihan sehingga aedes membiak bermaharajalela, orang tidak berdosa menjadi mangsa.

Kematian tidak mengenal usia tetapi bila maut mengundang dari kelalaian kita, berdosa jadinya.  Ambil beratlah sedikit isu demam denggi ni dan ambil langkah awal menyekat penyebaran secara berleluasa.

Budak-budak di rumah ini pun tak berapa sihat.  Lepas seorang, seorang pula jatuh sakit.  Dah pergi ke hospital, Alhamdulillah tiada denggi cuma ada jangkitan bakteria pula.  Itu yang demam dan batuk.

Risaukan bila ramai sakit.  Saya pun hari tu dah rasa tak sedap badan, cepat-cepat telan ubat+supplement.  Nasib baik okay sedikit.  Kalau tak, haru juga jadinya.

Kawan-kawan di luar sana, ambil berat kesihatan diri juga.  Banyakkan minum air putih, elakkan terdedah dengan udara luar yang tidak sihat dan kalau boleh ambil vitamin tambahan bagi menguatkan antibodi.

Jangan lupa juga mohon dari Allah SWT supaya kita dikurnia kesihatan baik dan sentiasa dilindungi dari anasir-anasir sakit yang hebat melanda.  Insyallah, semuanya akan okay.

Tapi kalau diuji dengan sakit, redha sahaja.  Sakitkan juga satu kifarah dalam misi penghapusan dosa-dosa (Wallahualam).  Lagipun bila ujian melanda itu tandanya Allah sayang pada kita dan sentisa mahu kita ingat DIA  :)




nota:  asal jangan panas hati...


No comments :

Post a Comment