Followers

Tuesday, February 11, 2014

::Projek-Projek Amal::

Sesiapa pernah baca entri-entri lepas, ada saya ceritakan sedikit mengenai projek-projek amal yang saya turut serta.  Nak kata aktif sangat tu tidak juga.  Bergantung kepada kelapangan.

Tapi saya mengikuti rapat berita dari NGO ini.  Ada lebih sedikit isi kantung saya salurkan buat tambahan pungutan.  Selebihnya saya hanya jadi tukang war-war.

Di sini saya kongsikan beberapa pertubuhan yang aktif membantu baik di dalam dan luar negara.  Mostly mereka update aktiviti di FB so just "LIKE" page mereka.  

1)  Projek Iqra' - currently mereka mengadakan Kelas Rakyat di rumah anak-anak Baitul Ehsan, Gombak dan At-Taqwa, Puchong.  Sesiapa berminat menjadi sukarelawan membantu anak-anak pemangkin generasi ini boleh lawati FB mereka di:   https://www.facebook.com/ProjekIqra  Dari masa ke semasa ada sahaja program dilancarkan

2)  Telekung Project - sekarang sedang melancarkan program #Bubur4Ukhwah.  Program pemberian bubur setiap hari Jumaat di masjid-masjid terpilih.  Dana diperlukan dari masa ke semasa.  Untuk projek akan datang Telekung Project boleh lawati: https://www.facebook.com/TheTelekungProject.  Banyak program berjaya dilaksanakan dan akan datang banyak lagi menanti dari kalender Telekung Project.

3)  Aman Palestine - dari nama Pertubuhan pun dah tahukan, mereka membantu saudara-saudara kita di Palestine.  Sumbangan sentiasa diperlukan untuk disalurkan kepada mereka di sana.  Link FB Aman Palestine:https://www.facebook.com/AmanPalestinOfficial

4) Islamic Relief Malaysia - NGO ini memberi tumpuan bantuan kemanusian ke seluruh dunia seperti Syria, Palestin, Mesir dan banyak lagi.  Kebanyakkannya negara menjadi mangsa pergolakkan Kerajaan.  Nak tahu lebih lanjut:  https://www.facebook.com/IslamicReliefMalaysia

5)  Project Made -  Pertubuhan membantu rakyat Malaysia tanpa mengira agama.  Project Made ada Feeding Programme, Festive Contribution, Medicine Programme dan banyak lagi.  Sesiapa berminat nak turut serta sebagai sukarelawan dan menghulur bantuan seadanya boleh ke: https://www.facebook.com/pages/Project-Made-FB-Page-2013/210284292448522

Banyak lagi di luar sana NGO bergerak aktif.  Ini antara yang saya pernah turut serta.  Peluang bersama untuk rebut saham akhirat.  

Tiada paksaan dalam bagaimana dan apa yang hendak kita sumbangkan.  Sebarkan pada orang ramai pun satu cara kita menyumbang kepada komuniti.  Ramai dari kita lebih dari mampu, apa salahnya jadi sebahagian dari mereka-mereka ini. 



nota:  hasil dikongsi bersama demi pembangunan ummah...

No comments :

Post a Comment