Followers

Tuesday, March 4, 2014

::Jerebu Pula::

Belum pun tamat krisis air dan masalah denggi hebat melanda, satu lagi ujian besar Allah SWT turunkan.  Jerebu pula mengambil tempat, menghambat sesak nafas berpanjangan.
 
Allah benar-benar menduga umat dunia.  Bersabarlah menerima segala ketentuan, yang penting terus berdoa moga-moga Allah kasihani pada kita hambaNya.
 
Teruk juga jerebu walhal baru satu hari.  Semalam sehingga ke petang, cahaya matahari gagal menembusi perangkap asap.  Bacaan IPU di beberapa bandar utama mencatat paras tidak sihat.
 
Isu jerebu ni kerap menghantui kitakan?  Selang beberapa bulan, mesti kembali semula.  Bila jerebu, tahap kesihatan paling membimbangkan terutamanya penghidap asma.  
 
Sejak semalam sehingga ke pagi ini banyak kawasan di Selangor dan Kuala Lumpur dibasahi hujan.  Sayangnya hujan turun tidak mengurangkan jerebu.  Malah keadaan semakin teruk.
 
Alhamdulillah, meski pun kehadiran hujan dikhabarkan hasil dari pembenihan awan.  Bagi saya kalau tiada izin dariNya, buatlah apa cara sekali pun hujan takkan turun.  Melalui restuNya dan kebolehan teknologi terkini terhasil air dari langit meredakan kepanasan bumi.
 
Cuma masih belum dapat kepastian samada hujan yang turun berjaya meningkatkan paras air di empangan.  Ini kerana sehingga hari ini, paras air di beberapa kawasan tadahan semakin meruncing kuantitinya.
 
Berita melalui radio melaporkan, dalam masa terdekat akan ada catuan peringkat ketiga sekiranya paras air semakin merosot dan kali ini melibatkan kawasan Ampang dan Melawati.
 
Setakat hari ini kami bernasib baik.  Rumah masih dapat menikmati kemudahan air walhal daerah sekeliling semuanya sudah melalui proses catuan air.
 
Siapa nak mandi, meh datang sini.  Saya caj tak mahal, seorang RM50 sahaja...hahahahaha...MAHAL GILA!!!  
 
Apa pun, kami sekeluarga tetap bersiap sedia.  Khuatir tiada sebarang notis dikeluarkan, tahu-tahu dah tak ada air.  Mati akal dibuatnya.
 
Oh ya, siapa dah dapat BR1M?  Mesti ramai dah dapatkan.  Tahun lepas saya layak, tahun ni tak tahu pula sebab tak update nombor akaun.
 
Ramai lagi tak dapat walaupun tahun-tahun sebelumnya pernah nikmati.  Dah update akaun nombor tapi masih tak terima.  Beberapa individu disekeliling saya sehingga hari ini masih belum terima.
 
Khabarnya tahun ini semakan ketat sedikit.  Sesiapa punya kenderaan lebih dari satu secara automatik tidak layak.  Ada mengkhabarkan semakan melalui KWSP juga turut dilakukan, Wallahualam...
 
Bagi saya tak kisah jika hendak melakukan semakan biar dengan telus.  Ini kerana ada di antara penerima sebenarnya tidak layak langsung tetapi suami dan isteri menerima bantuan.
 
Caranya mudah, daftar alamat berbeza dan isytihar ibu atau bapa tunggal.  Ada juga suami daftar alamat lain, isteri daftar tempat lain, kedua-duanya peroleh.
 
Saya bukan tabur fitnah atau mereka-reka cerita.  Ini pengakuan mereka yang buat perkara sedemikian.  Dah mereka nak lakukan sedemikian, apa saya nak kata meski itu satu kesalahan.
 
Rasanya mereka ini sudah cukup dewasa menimbang tara perbuatan.  Bukan budak-budak, ada yang sudah boleh menimang cucu.
 
Sebab itulah saya kata, Kerajaan harus menyediakan satu mekanisme khusus untuk menyemak supaya dapat menyalur bantuan secara telus.  
 
Ini kerana ada di antara yang tidak dapat menerima BR1M sebenarnya golongan benar-benar memerlukan bantuan.  
 
Harap sangat Kerajaan Malaysia memandang serius isu ini dan bukan sekadar memberi sebagai gula-gula kepada rakyat.  Terlebih manisan mengundang padah, terutamanya kesihatan.
 
Dari kisah cuaca, masuk ke isu BR1M pula.  Suhu dingin menyebabkan otak ligat berpusing, itu yang muncul macam-macam cerita :)
 
Selamat bertugas pada yang berada di pejabat dan selamat menjalani bulan ketiga di tahun 2014.  
 
 
 
nota:  teruslah hujan hendaknya...
 
 
 
 
 
 

No comments :

Post a Comment