Followers

Tuesday, December 22, 2015

::Akibat Cuai::

Semalam di FB ramai share berita seorang bayi meninggal dunia akibat terkena renjatan elektrik.  Sedihkan :(  Bila ada cerita-cerita macam ni saya selalu bayangkan kalau jadi pada diri atau ahli keluarga sendiri.

Kita perlu sentiasa beringat dan lebih berhati-hati dalam segala.  Akibat cuai sekelip mata insan disayangi pergi meninggalkan kita.

Insiden macam ni kita sering abaikan terutama sekali bila charge handphone.  Dah penuh terus cabut telefon lupa nak tutup suis.  Saya sendiri sering lakukan perkara sedemikian sebab memikirkan tak adalah bahaya manapun setakat wayar telefon.

Hakikatnya, arus elektrik tetap mengalir.  Bila anak-anak yang tak tahu apa itu erti bahaya terus hisap.  Nasib tak baik terkena renjatan elektrik!  

Possible terbelit wayar pun boleh berlaku.  Banyak perkara tak diingini boleh terjadi especially to those babies yang tengah rancak crawling.  Segala celah-celah kawasan sibuk nak teroka.

Sebab itu ada rakan-rakan saya sentiasa risau dan tak tenang bila tinggalkan anak-anak di rumah penjaga atau rumah sendiri dengan pengawasan minimal.  Macam-macam perkara tak diingini boleh berlaku meski kita berusaha untuk mengelakkannya.

Berbalik pada kes, dah namanya malang tak berbau.  Saya yakin tiada siapa nakkan perkara sebegini berlaku.  Apa pun baby tu dah jadi anak syurga yang setia menanti kedua ibu-bapanya kelak.

Kita ni selain dari berhati-hati dan alert dengan keadaan sekeliling, jangan putus berdoa semoga Allah jauhkan diri dan keluarga dari bahaya tak dijangka.   


Gambar diambil dari FB.  Comel baby tu!  Dah hidup dengan tenang dia di sana



nota:  rindu anak-anak di rumah...

No comments :

Post a Comment