Followers

Saturday, December 19, 2015

::Borak Bisnes::

Settle transfer semua gambar dari phone ke laptop.  Sedang berkira-kira nak delete gambar sebab penuh sangat.  Tak pernah cukup memori tapi sebenarnya senang, quiet handy.  Scroll je gambar yang diingini.
 
16gb untuk phone memory memang tak cukup.  Hasrat hati nak beli I-Pad, senang sikit tak campur aduk.  Yalah, kata online enterpreneur (cewah) harus ada gajet yang memudahkan kerja.
 
Insyaallah kalau ada rezeki boleh beli tapi jika keadaan tak mengizinkan kita bergerak dengan apa di depan mata itu pun dah memadai.  
 
Talk about online biz, sedar tak sedar dekat 5 tahun juga saya on-off menjual di talian.  Ingat lagi waktu mula-mula jual online, tak ramai turut serta.  Nak dapat kepercayaan pembeli pun bukan senang.
 
Alah bisa tegal biasa, few months later getting better.  Saya mula dengan jual baju & kain pasang.  Alhamdulillah bulan kedua dah balik modal + sikit keuntungan.  Dari beberapa ratus modal upgrade ribu.  
 
Seronok bila ramai add friend di Facebook dan tak jemu support business.  Masuk sahaja stok baru, terus disambar.  Happy betul waktu tu.  Family & relatives pun support sama lagilah berbunga hati.
 
Masuk Ramadhan saya stop seketika.  Eh, bukan sekejap!  Lepas tu terus stop bila dah mula sibuk dengan kerja.  Cabaran buat part time kena juggling time dengan real job.  Bila dah lama berhenti, nak pick-up balik memang malas.
 
Lepas tu adalah saya jual balik sekejap, introduce barang jualan baru on-off.  By the time, ramai dah bergelar peniaga online.  Seronok tengok rakan-rakan rancak berniaga plus we support each other.
 
Nowadays, its become trend.  Nak buat macamana, bergantung pada gaji utama dah tak cukup.  Kenalah cari alternatif lain.  Those housewife, inilah cara nak tolong sama suami tambah pendapatan.
 
Bila dah ramai-ramai for sure bilangan scammer meningkat.  Biasalah suka menangguk di air keruh.  Tapi geramnya dek ketamakan diorang kita yang berniaga online ni terpalit bau busuk bila scammer buat hal.
 
As for me since "Roomate" tak makan gaji of course I have to double up my effort.  Hidup baru nak bermula banyak cabaran bakal didepani.  Afterall our life a bit different compared to others.
 
2016 genap enam tahun saya berjinak dalam perniagaan online.  Ada juga intai-intai peluang lain.  Mana sedia ada akan terus kekal, nak tambah satu dua yang baru.  Kalau ada rezeki boleh nikmati hasil :}
 
Selamat berjuang rakan-rakan yang masih giat berniaga di talian.  Just like a real life, online biz pun ada turun naik.  Paling penting terus berusaha, jujur dan ikhlas.  Selebihnya kita serah pada Allah SWT.
 
Cuma saya harap sangat janganlah jadi mangsa "Rolling Money".  Ada beberapa rakan alami kerugian teruk juga.  Kasihan tengok mereka.  Yalah, zaman sekarang nak cari duit bukan senang.
 
Sudahlah nilai duit semakin kecil, kena tipu pula lagi.  Ada yang hampir bercerai dek penangan kes begini.  Aduhai!  Nak buat bisnes, nak join bisnes pandai-pandai nilaikan.
 
Eh, jangan kata saya maksudkan MLM juga.  For me, MLM ni ada yang ok although ramai je yang kata mana ada okay.  Asal MLM semua menipu.  Terpulang pada penilaian kita sebenarnya.
 
Apa pun jadi orang bijak dan jangan mudah terpengaruh dengan dakyah pegang duit berkepuk-kepuk.  Nak duit sebegitu boleh, tapi kena serta dengan usaha.  Setakat bayar RM10 tunggu duit beranak itu amatlah mustahil!
 
Jauh menyimpang!  Walhal tadi nak cerita pasal masukkan gambar dalam laptop boleh sampai ke sini.  Biasalah, kalau dah pukul 2 pagi mesti merapu jadinya.
 
Those yang nak jadi customer saya boleh jadi kawan di FB saya, NOOR MARIA.  Setakat hari ini saya ada offer servis bouquet, agen CMD, jual perfume Aura Scent dan Super Detox Mazing.
 
Kalau berminat bolehlah cari saya k!  Maaf, entri ni tak ada gambar lagi.  Malas nak belek satu persatu.  Malas?!  Habis tu apa guna transfer gambar??!!  Entahlah....
 
 
 
nota:  macam-macam penyakit...      

No comments :

Post a Comment