Followers

Tuesday, December 22, 2015

::Persoalan::

Betul-betul nak tau ni!  Kita bayar cukai jalan sebab kenderaan kita lalu atas jalanraya.  Fahamlah konsep di situ, "nak lalu kena bayar" dam agensi yang kita bayar Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Masalahnya, bila jalan rosak dan mengakibatkan kenderaan kita rosak, nak tuntut bayaran semula pada siapa?  Bukankah tanggungjawab orang yang kita bayar untuk jaga kemudahan tersebut?

Tapi kenapa pula JPJ tak ambil peduli?  Kerosakan atas jalan raya adalah tanggungjawab majlis perbandaran.  Isunya, kita bayar cukai pada JPJ dan bukannya majlis?!

Faham tak persoalan saya ke saya yang salah faham di sini?  Bukan apa, letih betul berhadapan dengan masalah jalanraya rosak.

Lubang sana, lopak sini.  Pecah sana, mendap sini.  Ada rakan saya hampir maut bila motosikal yang dibawa terjatuh ke dalam lubang yang boleh tahan dalam.  Bukan salah dia jalan rosak tapi tak ada siapa boleh bertanggungjawab di atas kemalangan tersebut.

Jalan raya di rumah saya, paling lama lubang ditimbus sebulan boleh bertahan.  Ada tempat, seminggu lebih saja bertahan.  Kemudian rosak balik.  Nampak sangat yang repair jalan buat sambil lewa.

Saban hari ada sahaja kenderaan rosak bila tak sengaja rempuh jalan-jalan rosak teruk.  Jangan haraplah dapat claim balik.  Tapi tak adilkan?  

Kita bayar cukai sebenarnya untuk apa?  Semata-mata untuk peroleh tiket boleh lalu atas jalan itu sahaja.  Nampak sangat berat sebelah!   

Dah lama persoalan ini menghantui saya.  Kalau nak betulkan saya pun tak apa, tak semestinya saya betulkan? 



nota:  hmmm....
 

No comments :

Post a Comment