Followers

Tuesday, March 6, 2012

::Isnin Yang Sedih::

Melewati Isnin dengan penuh rasa gundah gulana bercampur baur kesedihan.  Sukar untuk dirungkai dan hanya yang mengetahui sahaja mengerti.  Jika benar ianya kenyataan, entahlah.  Remuk redam hati bakal berkecai seribu.

Sudahlah tidur malam disulami mimpi.  Mimpi secekak rambut di kepala jatuh berguguran.  Tatkala terjaga, perkara pertama mencari maksud tersirat disebalik mimpi menggunakan pencarian enjin Google.

Maksud mimpi akan menerima perkhabaran sedih.  Hati dan badan sudah meremang semacam dan mula kalut, walaupun tidak seharusnya berfikiran jauh.  Tatkala keluar melangkah dari kamar tidur, memang benar berita sedih sedang menanti.

Allahuakhbar!!  Dugaan apakah pula kali ini?  Apakah hikmah di atas segala apa yang sedang berlaku?  Automatis momentum jatuh mendadak, hilang semangat di hari dan minggu baru.  Hati menangis kesekian kalinya.

Terbayang di mata kesukaran hari mendatang tersedia menanti.  Bukan tidak redha dengan rencana Allah, tetapi.... Hanya yang mengalami sahaja mengetahui rasa bagaimana sedang dilalui.  

Secara kebetulan Allah mendatangkan cuti khusus buat kaum Hawa.  Lari jauh dari pusingan sepatutnya, barangkali kerana tekanan melampau.  Mujur tidak disulami sakit teruk seperti selalu.  

Oleh itu tidak dapat mengadu domba kepada Maha Pencipta.  Jika tidak pasti berjurai air mata sewaktu menadah doa selesai solat.  Ya, waktu itulah ketenangan yang mendamaikan diperoleh.  Serasa ringan segala beban tersarat.

Waktu ini sedang menabahkan hati dan redha dengan segala kemungkinan bakal berlaku.  Jika sudah tersurat akan rezeki itu, sesusah macamana pun ia tetap menjadi milik tetapi jika sebaliknya, buatlah apa sahaja ia tetap tidak akan berlaku.

Apa yang saya impikan di saat ini hanyalah satu keajaiban atas izinNya.  Buat setakat ini tiada apa lagi mampu untuk diperkatakan.  Libang libu dan penuh duka tersarat di hati.  Masih meletakkan harapan buat hari esok tetapi sudah tiada lagi tenaga seperti sedia kala.


nota:  kehilangan kata-kata secara total...


 

No comments :

Post a Comment