Followers

Saturday, July 6, 2013

::Macam-Macam Cerita dan Terkini #shoppingraya2013 Projek Iqra'::

Jemari serasa gatal mahu menari tetapi sayangnya isi penceritaan seakan tiada.  Lama merenung jauh mencari intipati tetap tidak terzahir.
 
Hujung minggu kembali menjengah.  Sudah ada perancangan mengisi masa terluang?  Pasti ramai di antara kita akan keluar membeli-belah terutamanya yang mengelak shopping sewaktu berpuasa.
 
As for me, kalau shopping awal-awal tak terasa kemeriahan.  Setahun sekali teringin merasa berhimpit-himpit dengan orang lain di pusat membeli-belah sambil berebut-rebut membeli barang :)
 
Lagi lewat lagi seronok sebab itu saban tahun malam raya masih keluar mencari barang.  Kadang-kadang tak membeli pun tapi itulah gian melihat gelagat orang lain pula.
 
Lahir sebagai anak kota, bukan ada program menarik pun malam raya.  Lainlah di kampung.  Banyak kerja harus dilunas sebelum pagi menjelma.
 
Pernah beberapa tahun dahulu merasa sambut Aidilifitri di desa, kampung halaman GP.  Tipulah kalau saya kata tak seronok kerana ianya satu pengalaman berbeza.
 
Tapi tak pasti kenangan tersebut bisa berulang kembali.  Biarlah ianya menjadi momen indah di dalam sanubari.  Sudah jauh kenangan itu kami tinggalkan.  
 
Yang penting keluarga tercinta sentiasa ada di sisi bagi menyambut hari mulia.  Eh, kenapa bercerita hal raya pula walhal puasa pun belum bermula lagi?
 
Anak-anak di rumah keletah semakin bertambah.  Apa pula gelagat mereka sepanjang Ramadhan kali ini?  Pasti meja makan berganda kekecohan dengan mulut murai anakanda bertiga.
 
Buah Hati dah boleh berlatih puasa tahun ini.  Berjaya ke tidak dia menahan lapar dan dahaga.  Makan tu tak kisah sangat, tapi minum air itu satu cabaran besar buat dia.
 
Belum apa-apa sudah tagih janji.  Beri dia tawaran ganjaran sekiranya berjaya berpuasa, tapi dengan selamba demand RM100 seandainya dia sukses. 
 
Melampaukan?! hehehe...budak-budak sekarang dah tak pandang RM5/RM10.  Hanya wang besar mewarnai birai mata.  Untung anak-anak zaman sekarang.
 
Seingat saya dahulu tawaran berpuasa hanya bernilai RM1 untuk satu hari itu pun nasib.  Selalunya lebih kepada "janji tinggal janji".   
 
Berani nak bersuara lebih-lebih sebagai tanda protes?  Sebelum kena jeling baik jeling pada diri sendiri...hahaha... 

Oh ya, Alhamdulillah saya berjaya terpilih sebagai sukarelawan bagi #shoppingraya2013 Projek Iqra'.  Tak sangka sebenarnya dan tentunya saya teruja menanti tarikh tersebut.

Setakat hari ini masih ada berbaki 166 orang anak yatim belum mendapat tajaan.  Bagi sesiapa berminat untuk menaja, bolehlah lakukan dengan segera.  Tinggal 15 hari sahaja lagi.

Insyaallah kegembiraan anak-anak tersebut akan membawa seribu rahmat dalam kehidupan kita kelak.  Allah senantiasa membalas segala kebaikkan semasa manusia dengan benda-benda baik juga.

Nak tahu lebih lanjut lagi, pergi sahaja ke FB Projek Iqra'.  Semua berita terkini ada di sana.  
 
 Imej dari FB Projek Iqra'

 
Haish, tak sabarnya nak sambut Ramadhan.  Semakin berusia semakin hilang ghairah pada Syawal tapi beralih rindu pada Ramadhan.  
 
Bukan beerti Syawal itu tak perlu dirai tapi rasanya kemeriahan itu lebih terasa dalam diri anak-anak.  Sama seperti kita waktu kecil dahulu.
 
Sedikit iklan, bagi sesiapa ingin membeli Popiah Bersira Sambal hasil dari tangan yang tak berapa nak lembut ini, dah boleh start order.
 
Kalau rasa nak beli untuk stok makanan ringan dan mahukan dalam kadar segera boleh sahaja hubungi saya.  Kita arrangekan macamana.  Saya masak dengan penuh rasa kasih sayang tau!
 
Ready stock Insyaallah sentiasa ada tapi itu pun bergantung kepada tempahan.  Ada rezeki, tempahan melimpah ruah saya akan hadkan pada mana yang terdahulu.  
 
Tak naklah dek terlalu ghairah mengejar kuantiti, kualiti rasa entah ke mana.  Itu pun order dah mula masuk, by next week akan mula menggulung ;) Alhamdulillah...   

Ada juga mahu turut sama menjual.  Boleh sahaja!  Nak tahu apa-apa semua, boleh hubungi saya melalui email/handphone.  Semua info ada pada sticky post di atas ya!
 
Okaylah, berhenti di sini dahulu.  Bak kata Siti Cutie, "Minggu ni kena makan semua yang teringin di tekak.  Kalau tidak nanti bulan puasa terliur sahaja"..kih..kih..kih..
 
Oleh itu, mari kita pergi cari apa sahaja yang terasa nak masuk ke dalam tekak lepas tu merungut bila berdiri di depan cermin hanya spare tayar yang lebih terserlah.  

Agak-agak turun ke berat badan saya sepanjang Ramadhan nanti?  Tanda-tanda nak shred kilos macam tak ada :(  semakin bertambah itu positif!  Ala takutnya!!!
 
 
 
 
nota:  dalam tak tahu..panjang berjela juga...







 
 
 
 

No comments :

Post a Comment