Followers

Tuesday, April 15, 2014

::Shaklee's Journey #1::

Terlanjur menjual dan amalkan, saya dengan rendah hati berkongsi apa sahaja kisah bersama Shaklee.  Sekadar suka-suka dan bertukar pendapat.  Kalau jemu, maaflah ya.

So far, saya sudah mengambil Shaklee masuk minggu ke-2.  Sejujurnya, keputusan untuk amalkan Shaklee bukan untuk kurus semata tetapi lebih menjaga kesihatan.  Ala-ala redha jika berat badan tak mahu turun dah.

Jangan tak tahu, saya beli dan kongsi bersama keluarga.  Bimbang tidak serasi, at least tak adalah membazir.  Orang lain boleh tolong sambung makan.

Untuk permulaan saya amalkan tiga jenis di atas, ALFAFA, LECITHIN, HERB-LAXAlfafa sebagai supplement tambahan bagi segala nutrien dan zat yang kurang dalam badan.  Lecithin sebagai pembakar lemak dan Herb-Lax agen detox. 

Seriously, Herb-Lax sangat best!  Sesiapa ada masalah sembelit atau tak puas dengan hasil pembuangan, boleh try Herb-Lax.  Takkan ada sakit perut memulas cuma mungkin lebih dari satu kali melawat Mr T setiap pagi.

Alfafa ni signature product by Shaklee.  Basically other product yang jual Alfafa ni tak sama khasiat.  Sejak makan Alfafa, gatal-gatal di tangan sedikit berkurangan.  Ianya merupakan khasiat dari akar tunjang tumbuhan tempat di mana tersimpannya khasiat diperlukan (short info).  

Lecithin pula kalau pergi ke mana-mana farmasi ada sahaja dijual.  Lecithin memang khusus untuk membakar lemak.  Produk mana baik mana tidak sukar nak identify.  

Ada orang suit produk ini ada yang tidak.  Dah terlanjur jadi ahli, beli sahaja dari Shaklee.  Boleh dapat bonus ;)

Itu pun puas buat rujukan sana-sini.  Tanya dalam Whatsaap group, baca detail dibekalkan bagi setiap distributor, lompat dari satu blog ke satu blog untuk dapat kepastian.

Malangnya, lain orang lain cara pengambilan.  Yalah, Shaklee ni makanan tambahan (supplement) so ramai adjust ikut kemampuan badan dan juga kantung ;)  Tak salah pun cuma hasil mungkin sedikit lambat.

Sebelum mula berat badan saya 70kg.  Kadang-kadang naik sehingga 72kg(maksima) bila selera sangat terbuka!  Inilah berat badan saya yang paling tinggi angkanya.  

Tak tahu di mana silapnya boleh naik sebegitu banyak.  Barangkali kurang aktiviti luar dan GM sering menghidangkan makanan lazat.  Abang pun jenis rajin makan sana sini, itulah akibatnya.

Genap seminggu saya amalkan, itu pun culas juga berat badan turun 500gm.  Mesti ramai gelakkan saya, 500gm pun dah bangga gila!  

Mau tak bangga, bukan senang nak nyah segala lemak tepu.  Angka 500gm sudah cukup memberi makna.  Mana nak?  Nak naik ke nak turun?!

Lagi pun saya masih lagi makan seperti biasa (no diet at all), tiada sebarang senaman (due to my poor condition) dan tidak meletak sebarang harapan untuk menyingkir paduan lemak yang sudah sebati.

Bila dah nampak sedikit kesan positif, hari-hari panjat mesin penimbang.  Mulalah mengharapkan sesuatu yang lebih baik.  Tapi setakat hari ini belum lagi, dan ianya statik di angka 69.5kg.  Kalau naik pun 69.7kg - 70kg, selepas melantak!

Good start for me.  Kalau betul-betul fokus untuk hilangkan berat badan, Insyaallah berjaya.  Tapi saya belum menjalankan perletakkan fokus secara serius.  Kalau boleh tak turun mendadak.  Biar lambat asal selamat.

Ramai silap bila ambil Shaklee mengharapkan tindakan agresif seperti ubat diet lain di pasaran.  Kalau itu targetnya saya boleh kata anda silap.  

Once upon a time, saya sangat obses dengan segala ubat-ubat kurus.  Pantang ada bagi testimoni dahsyat, saya antara yang laju membeli.  

Tak dinafikan result waktu ambil those diet medicine memang kagum tapi masalahnya selepas hilang antara 1-2 kg kemudian angka menjadi statik.  At that time, dah mula give up.

Ambil keputusan untuk berhenti ubat diet, kemudian hadap azab berat badan naik sekali ganda dari apa yang telah hilang.  Elok hilang 2kg stop ubat terus mencanak tambah 4kg.

Selain dari inconsistent with diet, ubat kurus antara penyumbang masalah berat badan.  Pernah sekali sahaja berpuas hati dengan satu produk yang memang bagus tapi masalahnya mahal sangat!

Hopewith the first kick from Shaklee, Insyaallah akan memberi kesan berpanjangan yang baik.  Anyone wanna know more apa kata kita borak-borak di Whatsapp.  Mana tahu boleh bantu masalah anda.

Bare in mind, maintaining health is priority.  Kalau badan tak sihat pun tak guna juga kurus melidi.  Banyak buruk dari yang baik.  

Those yang nakkan penurunan berat badan secara excessive ada juga line of product boleh diamalkan dari Shaklee.  As for me, I more concern on health loosing weight is my 2nd priority.

Anyone love to try Shaklee?  Contact me yeah tapi I more suggest if you guys join us as Shaklee's Family.  Banyak kelebihan dan seronok meniaga Shaklee ni.  Yang penting selamat dan dipercayai sejak lebih 50 tahun.

Nanti saya kongsi lagi cerita-cerita Shaklee saya.  Itu pun jika punya kesempatan.  Setakat hari ini, I am satified with Shaklee.  If I does, why not give a try.  Insyaallah saya cuba membantu mana yang boleh.




nota:  waiting for other result...


No comments :

Post a Comment