Followers

Tuesday, July 2, 2013

::Projek Iqra' #shoppingraya2013::

Selamat datang Julai 2013!  Seronoknya bila meninggalkan Jun sebab bulan ni dah mula berpuasa.  Rindunya kedamaian Ramadhan Al-Mubarak, bulan penuh barakah.

Projek popiah pun dah bermula.  Itu nanti saya letak dalam entri khas.  Kiranya selepas ini jarang-jarang ada entri, faham-faham sahajalah ya.

Sempena bulan Ramadhan dalam menanti ketibaan Syawal banyak pertubuhan NGO menganjur pelbagai program untuk kita kutip saham akhirat.

Hari itu saya ada turut serta program minyak masak anjuran Islamic Relief Malaysia (IRM).  Sumbangan minyak masak akan didermakan kepada keluarga kurang bernasib baik.

Alhamdulillah, walau tak sebanyak mana dapat jugalah hulurkan beberapa botol minyak pada pertubuhan tersebut.

IRM bukan sahaja mohon bantuan buat rakyat Malaysia, mereka juga turut mohon bagi saudara-saudara Islam di luar negara seperti di Palestin, Syria, Somalia dan banyak lagi.

Baru-baru ini, terbaca pula mengenai #shoppingraya2013 dari Projek Iqra' di blog Peeja Burhan.  

Program ini memerlukan tajaan bagi anak-anak yatim membeli-belah sempena Syawal akan datang.

Bukan setakat tajaan wang ringgit, sesiapa berminat untuk menjadi sukarelawan bagi membawa anak-anak tersebut bershopping juga dialu-alukan.

Bila baca rasa terpanggil untuk mendaftar diri menjadi sukarelawan.  Kalau ada rezeki, Insyaallah.  Kalau tak ada pun tak apa.  

Sejak dari dulu memang minat untuk turut serta dengan program-program sebegini cuma kekangan masa sentiasa menjadi penghalang.

Kita hidup di dunia suratan nasib berbeza-beza.  Sejujurnya kita jauh lebih beruntung dari ramai lagi orang lain di luar sana.

Inilah salah satu cara kita hulur bantuan, samada ada kewangan, barangan, kudrat atau apa sahaja.  Pahala pun bertambah, Insyaallah.

Hidup di dunia sementara.  Apa yang kita miliki juga bersifat tidak kekal maka adalah lebih baik kita kongsi sedikit dengan mereka yang benar-benar memerlukan.

Bagi sesiapa berminat boleh klik pada gambar di bawah atau "Like" page FB Projek Iqra' untuk keterangan lanjut.

  Imej dari FB Projek Iqra'




Kalau rasa berat sangat RM188, boleh juga kongsi dengan adik-beradik, saudara-mara atau sesiapa yang berminat.  Imej dari FB Projek Iqra'


Apa kata rakan-rakan lain turut sebarkan mengenai #shoppingraya2013 ini.  Itu pun kira membantu juga :)




nota:  belajar untuk lebih memahami...



2 comments :

  1. salam ukhuwah dan salam kenal dari bunda..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam..terima kasih bunda sudi menjengah seketika di sini.. :)

      Delete