Followers

Thursday, November 14, 2013

::Karnival #shoptilludrop::

Ingat tak pernah saya sebarkan di sini mengenai Karnival #ShopTillUDrop anjuran Project Made collaboration dengan Telekung Project.  Cerita lama sebenarnya ni, tapi biasalah saya ni.  Tercicir keretapi sedikit.


https://www.facebook.com/pages/Project-Made-FB-Page-2013/210284292448522


Berbalik pada program tersebut, Alhamdulillah saya dan Ayu Bam Bam berkesempatan turut serta meski ada sedikit halangan.  It's a great programme dan rasa berbesar hati being part of it.  

2 hari sebelum program mengambil tempat saya telah menghantar barangan terpakai yang masih boleh digunakan ke rumah Hajjah Ainie, founder of Project Made.

Mostly pakaian saya dan Ayu Bam Bam yang tidak sesuai lagi dipakai.  Senang cerita, kebanyakkannya skirt, baju kemeja ketat-ketat dan seluar.

Ada juga saya minta pakaian terpakai dari ahli keluarga lain dan kenalan terdekat.  GM pula let go few set pinggan yang tak digunakan lagi.

   Banyak juga dalam simpanan.  Since #shoptilludrop ini melibatkan golongan bukan beragama Islam, sesuailah saya let go pakaian zaman muda yang tak cukup kain tu.  Semuanya pun still in a good condition.  Kalau simpan lama-lama pun bukan ada orang nak pakai


Barangan kaca dari GM.  Itu pun masih banyak lagi dalam simpanan.  Dah nak runtuh kabinet dapur dek menyimpan pinggan-mangkuk yang berat



Penuh juga bonet satu kereta dengan barangan terpakai dan yang penting masih lagi elok


On the date, saya dan Ayu Bam Bam drove ke tempat anjuran.  Nak cerita pun tak pandai tapi belakang Jalan Imbi dan agak jauh ke dalam.  

Di situ penempatan bagi pelarian beberapa negara seperti Mynmmar mendapat perlindungan dari Malaysia.  Anak-anak mereka diberi asas pembelajaran.

Antara gambar  di kawasan tersebut yang sempat saya rakam 


Konsep program ialah shopping mood but no single cent will be out from their pocket.  Mereka akan datang ke tempat jualan, choose according to their desire than bring back home.

As refugees, it must be a hard time for them.  Inilah masa mereka mendapatkan apa yang diingini mengikut keperluan tanpa memikirkan kos.

Sumbangan yang diterima termasuk pakaian wanita dan lelaki dewasa, peralatan rumah, barang mainan, buku-buku, keperluan perubatan, pakaian kanak-kanak, dan macam-macam lagi.

Sebagai volunteer kami diarah menyusun barang jualan dan membantu kelancaran para pembeli di gerai sedia ada.  Dah habis, kenalah susun dan bersihkan kawasan.

Program berlansung sehingga jam 3 petang.  Alhamdulillah it was success dan yang paling seronok dapat berkenalan dengan ramai volunteer yang berhati luhur.  

By the way, anak-anak dari Baitul Ehsan Al-Khairi juga turut sama datang jadi volunteer.   

Insyallah, diberi kesihatan baik dan kelapangan saya mahu lagi turut serta dengan program-program sebegini.  Tak dapat hulur wang, sumbang tenaga pun sudah banyak membantu.

Briefing by founder of Project Made, Hajjah Ainie and Telekung Project, Kak Azila Aziz bagi memastikan kelancaran program pada hari tersebut



  Antara barangan yang dijual pada hari tersebut



Tak sabar anak-anak ini nak memilih barang mainan yang ada



Para ibu memilih pakaian buat si kecil mereka.  Pakaian kanak-kanak adalah antara yang paling laris.  Dari berpuluh-puluh kotak, tinggal satu kotak sahaja di penghujung hari



Sumbangan nasi ayam dan aiskrim pun ada pada hari tersebut.  Alhamdulillah, murah rezeki mereka yang menghulur bantuan



Sambil-sambil menjual, ambil kesempatan berposing.  Kenangan indah buat kami semua



 Kenangan manis buat saya!  Terjumpa kawan lama sewaktu sekolah rendah.  Jika bukan kerana program ini pastinya ukhwah ini tidak akan kembali terjalin



Kami bersama Kak Azila, Telekung Project.  Saya amat menyanjung tinggi usaha beliau.  Beliau wanita istimewa dan berjiwa kental.  Kalau nak tahu projek-projek sedang dijalankan, jangan lupa Like FB Telekung Project.


   Ayu Bam Bam bersama salah seorang anak Baitul Ehsan Al-Khairi.  Mudah mesra dan sangat rajin membantu



Photo group.  Gambar ini saya ambil dari FB Telekung Project


Banyak yang saya belajar dari program #shoptilludrop terutamanya melihat kesusahan hidup orang lain di depan mata jika dibandingkan dengan kita.

Seperti saya, meski sedang dilanda cubaan dan dugaan yang saya rasakan sudah cukup hebat, rupanya ada lagi insan di luar sana menderita jauh lebih jerih.  

Dan, bantuan bukan sahaja dihulurkan buat kita sesama Islam tetapi sesama manusia.  Pertolongan tiada sempadan!  Balasan, biar Allah uruskan segalanya.

Terima kasih Project Made, Terima kasih Telekung Project atas kenangan yang saya rasa tidak akan dapat di mana-mana dan amat berharga sebagai panduan meniti cabaran hari esok.




nota:  tersenyum bila terkenang..








No comments :

Post a Comment