Followers

Thursday, February 13, 2014

::Ragam Bersekolah::

2014 bermula segala yang baru.  Harapan dan cita-cita juga tidak terkecuali tapi yang paling utama bila anak-anak di rumah mula bersekolah.  

Buah Hati officially Standard One, satu cabaran besar bagi dia dan juga kami di rumah.  Biasalah cucu sulung, segalanya menjadi perhatian.

Berdebar sebenarnya mengenangkan karektor dia yang pelbagai.  Risau lebih bila dia ke sekolah.  Mujur 3 tahun di tadika sedikit sebanyak membantu.

Itu pun tak sampai 2 bulan sudah timbul macam-macam cerita terutamanya barangan peribadi lesap entah ke mana.  Pening kepala mama dia!

Paling best, kasut di kaki boleh bertukar dengan orang lain.  Pelik tapi benar.  Sampai hari ini dia tak boleh beritahu siapa ambil kasut.  

Mendidih hati semua orang di rumah sementelah kasut dibawa pulang koyak+sangat buruk.  Tak pasti apa sebenar cerita disebalik pertukaran kasut.  

Dia memang kuat berahsia sehingga ke tahap kalau orang buli dia pun takkan buka mulut.  Sudah ke sekolah mengadu pada guru, sayangnya tiada sebarang tindakan susulan.

Terfikir juga takkan ibu bapa budak yang ambil kasut Buah Hati tidak perasan langsung.  Lagipun Siti Cutie siap tulis nama di kasut tersebut.  Hujung minggu takkan tak pantau anak-anak cuci kasut.

Sehingga ke hari ini jika bertanya siapa ambil kasut dia, jawapan diberi "tak tahu..tak tahu..tak tahu.."

Saya sendiri ke sekolah 2 hari berturut-turut, siap check kasut kawan-kawan dia (dah satu kerjakan).  Malangnya tidak jumpa.

Mungkin ada yang kata "alah, kasut je pun!"  tapi bagi kami ini bukan sekadar isu kasut.  Memang kasut baru boleh dibeli.  Ini lebih kepada sikap budak-budak yang tidak tahu hormat hak orang lain.

Tak saya nafikan Buah Hati ada salahnya juga.  Jika dia punya ketegasan pasti perkara ini tidak berlaku, tetapi jika dia tidak tegas sekali pun adakah boleh sewenang-wenangnya dipermainkan?

Tolonglah ibu bapa di luar sana.  Ambil tahu hal-ehwal anak-anak, kalau dah terambil barang orang pulangkan semula.  Jangan ajar anak ambil mudah semua perkara.  Dari situ banyak lagi perkara negetif boleh timbul.

Kalau kenang insiden kasut tu memang panas hati.  Tengoklah sampai bila agaknya kasut dia akan terus ghaib.  Buah Hati didenda pakai kasut kotor.  Kalau nak kasut bersih, dapatkan semula kasut.  Entah berjaya atau tidak misi ini.  

Cayang Eki juga mula ke tadika.  Cabaran juga meski dia yang meminta untuk ke sekolah, bila dah ke sana lain jadinya.  

Hari pertama seharian Ninie bertangga di tadika walhal dah berjanji hanya hantar dia sahaja ke sana.  Gerak mahu pulang, terus melalak.  

Seharian menangis sehingga mohon bantuan Macho Man.  Dia takut sedikit dengan Papanya tu.  HARAM tak jalan.  Menangis tetap menangis..hahaha...

Hampir seminggu juga insiden menangis.  Saya hantar pagi ke sekolah menangis, keluar rumah menangis, pakai baju menangis.  Yang best, dah masuk dalam kelas hilang airmata.  Kuat berdrama betul!

Memang dia kecil lagi, meski baru berusia 4 tahun, potensi dah ada.  Ajar semua masuk.  Tapi itulah, dah bijak 1001 alasan diberi mengapa dia tidak perlu ke sekolah.  Sampai hari ini setiap pagi adalah sedikit masalah.  Menangis sahaja dah hilang.

Manje Yash tak kurang hebat.  Dia ke sekolah Siti Cutie mengajar.  Memanglah tak nangis ke buat hal ke tapi dah melekat macam gam dengan Mamanya.  Macamana Mama dia nak mengajar.

Sudahnya, genap sebulan terus tak ke sekolah.  Tak apalah, dia baru tiga tahun, masih banyak masa lagi.  Nampak sangat duduk di rumah lebih seronok dari bersekolah.

Macam-macam halkan!  Seronok lihat depan mata mereka membesar.  Dulu kita mula bersekolah, bagaimana perasaan mak ayah kita agaknya.  Gemuruh bak gunung berapi agaknya.

Nanti lain kali saya kongsi lagi kisah persekolahan mereka, Insyaallah.  Setakat hari ini saya punya kelapangan menghantar dan menjemput mereka.  Tapi bukan setiap masa, ada giliran masing-masing.

Sekolah semuanya belakang rumah, tak berbaloi naik kenderaan sekolah.  Nak biar ke sekolah bersendirian satu perkara mustahillah.  Lagi pun kadar jenayah masa kini takut nak menyebutnya.  Lebih ramai hati binatang dari hati manusia!




nota:  pening..pening..pening..

No comments :

Post a Comment