Followers

Saturday, August 13, 2011

::Ada Kuota Pula??!!::

Kurang dari 2 jam, maka terlaksanalah puasa umat Islam buat hari ke-13.  Alhamdulillah, rasanya tahun ini kita berpuasa dalam keadaan agak dingin.  Jarang panas hingga ke petang, paling tidak sepanjang hari cuaca begitu redup.  Cumanya jika hujan agak susah juga buat peniaga bazar dan para pengunjung.  Tapi apa pun, ianya rezeki dari Allah SWT.

Rasanya tahun ini adalah antara tahun yang memang jarang berbuka di luar.  Faktor sekeliling dan juga keadaan kewangan sama menyumbang ke arah tersebut.  Apa pun Alhamdulillah, ibadah berpuasa berjaya dilaksanakan.  Lagi pula tahun ini semua harga naik.  Baik dari harga di bazar mahupun kedai makan termasuklah restoran bertaraf bintang.  Jika tiada jumlah tertentu di tangan, jangan harap dapat makan.  Manakan tidak, segala tarif naik, minyak naik, barangan juga naik, takkan peniaga masih mahu meletakkan harga sama seperti tahun lalu.

Minggu lepas, berpeluang berbuka puasa di luar.  Pening juga memikirkan apa harus dimakan.  Tengok sana tak berselera, lihat sini mati rasa.  Lambakan menu adalah antara punca sukar untuk memilih sesuatu menepati selera.  Akhirnya saya bercadang untuk ke Kenny Rogers sahaja.  Ajak Abang ke One Utama dia enggan, sesak katanya.  Hanya satu tempat saya tahu kurang sesak, iaitu The Mall.

Kami ke sana lebih kurang jam 6 petang.  Pada perkiraan kami masih awal lagi, sudah pasti masih banyak meja kosong.  Malangnya, sampai sahaja di sana tiada lagi meja.  Semuanya sudah ditempah.  Hairan juga kerana lihat masih banyak meja kosong, mungkin pelanggan sedang membeli belah barangkali.  Lalu ke Mc Donalds untuk berbuka puasa secara ringan.  Sedang duduk-duduk, terfikir pula kami jika ada yang membatalkan tempahan pasti boleh selitkan nama kami, lantas saya naik semula ke tingkat dua untuk bertanya dan berhasrat memasukkan nama ke dalam waiting list.

Tapi jawapan yang diterima dari pekerja restoran tersebut mengecewakan saya.  Walau agak berterus-terang tetapi rasa terhina pun ada.  Nak  salahkan pekerja-pekerja di Kenny Rogers pun tak guna kerana ianya merupakan satu penetapan.  Pelayan tersebut kata "Maaf Kak, saya bukan tidak boleh bagi pada akak tapi sebenarnya yang kosong tu semuanya meja untuk kuota Non-Muslim.  Kalau kami berikan semua kepada yang nak berbuka berpuasa, nanti bila diaorang komplen, Management akan marahkan kami.  Akak datang setengah jam selepas berbuka, jika masih kosong kita terus bagi pada akak."

Tersentak juga dengan apa diperkatakan.  Bukankah sememangnya satu Malaysia tahu umat Islam sedang menjalankan satu ibadah dan ianya bukan satu perkara baru.  Sebagai rakyat Malaysia kita harus menghormati agama-agama lain di negara ini.  Tetapi mengapa sedemikian pula boleh terjadi?  Jika agama lain berada di dalam situasi seperti itu, saya yakin kita yang beragama Islam ini akan menghormati mereka dan tidak akan menimbulkan sebarang kekecohan.  Adakah ini beerti tiada lagi sensitiviti di kalangan penganut-penganut agama di Malaysia?  

Seumur hidup saya, baru inilah pertama kali perkara sebegini berlaku.  Tidak pasti pula saya sekiranya perkara ini merupakan perkara biasa.  Apa yang saya tahu, tiap kali bulan puasa di mana-mana sahaja pasti sesak dengan umat Islam sibuk berbuka.  Kaum lain akan menanti sehingga ada meja kosong, itu pun jarang dari mereka hendak turut sibuk berada di dalam keriuhan kita berbuka puasa.


Bukan bermaksud ingin menjadi racist, tetapi saya yakin sejak akhir-akhir ini terlalu banyak isu berkaitan bangsa dan agama diperkatakan serta dipolitikkan sehinggakan jurang persefahaman di antara kita semua semakin besar.  Kenapa perlu begitu?  Islam adalah Agama Rasmi negara Malaysia, dan kaum lain harus menghormati dengan tinggi dan sebagai seorang yang beragama Islam, kita tidak pernah diajar untuk bersikap kurang ajar terhadap agama lain.

Sepanjang minggu saya terkilan dengan situasi tersebut walaupun ada yang kata bukan besar mana pun isunya.  Hanya kerana tidak dapat meja untuk berbuka tetapi bagi saya ia 'makan dalam'.  Ini kerana bukan saya sahaja beratur menunggu untuk berbuka tetapi lebih dari 5 keluarga turut sama menanti.  Tak pasti mereka mendapat jawapan seperti saya atau tidak, tetapi saya yakin mereka turut kecewa dengan jawapan tersebut.  

Walau terasa di hati, akhirnya saya tetap jugalah makan di sana.  Itu pun setengah jam selepas waktu berbuka.  Ini kerana Abang tak sampai hati membiarkan selera tidak dipenuhi.  Lagi pun saya amat jarang teringin makan sesuatu.  Jika keluar sememangnya Abang akan menentukan untuk makan di mana.  Ini kerana selera saya amat terhad.  Saya tidak makan banyak benda.  Sekiranya ikut selera saya, siapa yang mampu untuk menelan makanan sama hari-hari =)  

Ini sememangnya menu pilihan saya setiap kali ke sana, Quater Chicken Black Pepper with 3 sideline:  Mashed Potato, Coleslaw & Macaroni Cheese.  Cuma saya rasa Mashed Potato semakin kurang sedap dan hilang sengat


 Abang agak susah hendak makan ayam, jadi dia memilih Spaggeti Bolognise.  Nasib baik sedap, kalau tidak pastinya dia mencari makanan lain bagi mengisi perut





nota:  terkasima....

 
 

No comments :

Post a Comment