Followers

Tuesday, October 26, 2010

::Hati Berbicara::

Kadang kala kita memilih untuk berbuat sesuatu yang bodoh walaupun akal menyedari namun desakan nafsu mengatasi segala-galanya.  Yang pandai tak selamanya akan cemerlang begitu juga mereka yang bodoh, tidak selamanya kebodohan menguasai diri.  Percaya atau tidak kita perlu akan kedua-dua tersebut bagi mengimbangi kehidupan kita sebagai manusia.  Cuma terpulang untuk berada di dalam kelompok yang mana.

Saya tidak menafikan saya pernah melakukan perkara-perkara yang kurang bijak dan pengakhirannya sudah pastilah sesalan.  Saya mungkin agak pandai dari segi akademik atau dalam erti kata lain agak bertuah sebenarnya tetapi ianya tidak boleh dijadikan kayu pengukur.  Merenung kembali sepanjang kehidupan, saya bertuah tidak lahir di dalam sebuah keluarga yang perlu mengharungi kepayahan.  Kasih sayang yang tersedia ada melimpah ruah.  Keperluan pendidikan sentiasa mencukupi dan adakalanya saya mampu berkongsi.  

Melihat akan kejayaan rakan-rakan kadang kala berputik rasa cemburu di hati.  Ada yang pencapaian akademiknya jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan saya kini lebih berjaya sedangkan saya masih lagi seperti dahulu.  Saya gembira denga apa yang saya ada malah sering memanjat kesyukuran di atas segala kurnia tetapi ada detik saya ingin mengubah haluan tetapi sayang sauh kapal yang telah berlabuh jauh tenggalam ke dalam.  Perlu masa untuk menaikkan sauh atau barangkali ianya tidak bisa naik lagi kepermukaan.  Namun, apa jua keadaan saya yakin pasti ada rahmat disebaliknya.

Benar, saya bertuah menjadi saya dan saya bertuah tatkala mereka memerhatikan saya.  Walau tiada sebarang pencapaian yang boleh menandingi mereka-mereka tetapi saya berjaya menggapai sebahagian dari apa yang dicitakan.  Paling penting saya tidak akan berundur setapak ke belakang setelah saya memilih jalan itu untuk dilalui walaupun saya mungkin nampak bodoh di mata mereka..... 



nota:  ketenteraman jiwa yang agak terganggu...

No comments :

Post a Comment