Followers

Sunday, December 12, 2010

::Putus Cinta::

Maaf entri ini mungkin mempunyai unsur negatif tetapi ruangan bicara hati adalah untuk meluahkan apa yang tersimpan di sanubari, makanya berhaklah saya untuk menyalurkan pendapat dan rasa.  Ini juga bukan beerti saya seorang yang "BAGUS", tetapi apa pun yang orang katakan saya tetap saya, boleh sahaja menerima kritikan, tohmahan, kejian dan seangkatan dengannya.

Semenjak dua ni ramai pula rakan-rakan yang jangka hayat percintaan mereka menemui titik noktah.  Sebahagian dari mereka berdepan dengan karenah si perempuan.  Biasalah seperti yang sering diperkatakan oleh orang lelaki, susah untuk memahami golongan perempuan yang  penuh dengan kehendak dan keinginan.  Ada pula yang menerima nasib malang kerana masalah curang dan tidak setia si lelaki kepada janji-janji yang telah ditaburi.  Bak kata orang, lelaki mana cukup dengan apa yang ada.  Kalau boleh nak lagi dan lagi dan lagi...  Tetapi kedua-dua keadaan di atas berlaku secara seimbang di zaman sekarang di mana lelaki sendiri sudah semakin banyak karenah dan perempuan juga mulai pandai berselingkuh.

Dekad ini, berkahwin dahulu bercinta kemudian sudah tidak mahu diguna pakai lagi kerana takut menanggung risiko.  Terpulanglah kepada masing-masingkan, will not have comment on this statement :) as I am not married yet....Tetapi pening pula bila melihatkan mereka-mereka yang berada di dalam permasalahan putus cinta ini.  Sedih+geram+marah+kecewa+demotivated+stressed+bla..bla..bla... dan apa sahaja yang berkaitan dengan keadaan ini semua.  Mulalah adegan "pujuk rayu", "ungkit mengungkit", "marah marah", "menangis teresak-esak" sehinggakan selama ini hati yang kental terus mencair.  Kesan dari masalah ini ada yang sanggup mengambil tindakan drastik seperti membalas dendam, membahayakan diri dengan melakukan perkara-perkara di luar jangkauan dan tidak kurang juga yang merasakan its end of the world.  Hebat betul penangan putus cinta!!

Terus merenung ke dalam diri sendiri.  Alhamdulillah saya tidak pernah diuji dengan masalah ini, gaduh-gaduh tu biasalah.  Jadinya setiap mereka yang datang mengadu nasib, yang mampu saya lafazkan ialah "Bersabarlah, dia bukan jodoh yang telah ditentukan"..."Ada hikmah disebalik perpisahan ini"..."Ini semua ujian Allah"..."Janganlah bersedih, masih ramai lagi di luar sana.  Buka mata"....dan macam-macam lagilah.  Tidak pernah melalui situasi sebegini senanglah saya untuk meyusun alunan lidah bagi melembutkan hati yang remuk-rendam.  Apa sahaja yang boleh saya perkatakan pasti saya akan luahkan demi untuk memujuk hati yang berkecai. 

Tetapi bila direnung kembali, terfikir juga saya.  Mengapa perlu untuk berasa sebegitu teruk.  Apalah sangat putus cinta jika dibandingkan dengan perceraian.  Bukankah lebih baik putus sekarang dari di kemudian hari.  Kita tidak tahu apa yang bakal terjadi di masa hadapan kelak.  Walau hati sakit bernanah tetapi ianya masih boleh diubati.  Tidak semua yang dirancang boleh menjadi kenyataan dan proses bercinta adalah di dalam peringkat untuk merancang ke arah yang lebih baik.

I might sound harsh or mean but for me I will never begging for a LOVE although I deserved cause I have my own dignity.  It may hurt  and difficult to face the true but LOVE is something that will come by itself, not the one that you have to chased it all the time.  My pride is much more valuable rather than others...Between Abang and Me, he already know  how am I.  

Walaupun melalui kata-kata ini saya nampak seolah cukup demanding, tetapi ini tidak beerti saya tidak punya perasaan belas.  Bila di dalam perhubungan ada perkara yang harus kita dahulukan dan ada yang perlu kita letak tepi demi keharmonian (pandangan saya).  Dalam mencapai persefahaman banyak dugaan yang harus ditempuhi tetapi jika masing-masing yakin dan saling jujur, Insyaallah kurang masalah.  One more thing always speak out your mind.  Jangan fikir untuk sentiasa menjaga hati orang lain sehingga mendera hati sendiri.  Through out our relationship he knows that he will come after myself and my own family, same goes to him.  

Mungkin saya faham dan mungkin juga tidak perasaan kehilangan cinta tetapi jangalah terlalu obses terhadap cinta duniawi sedangkan kita culas di dalam percintaan HAKIKI.  Secara jujur saya sendiri jika boleh biarlah kisah percintaan saya ini tamat dengan sempurna tetapi segalanya Allah yang menentukan dan saya redha dengan setiap percaturanNya.  Cuma setakat hari ini saya yakin dengan perhubungan yang telah saya lalui... ;)
nota: Bercampur aduk segalanya termasuklah dengan bahasa...
             

 

No comments :

Post a Comment