Followers

Friday, June 29, 2012

:: KFC?! hmm.. ::

As-salam di Penghulu Hari buat rakan-rakan alam siber :)  Seperti biasa, hari Jumaat adalah hari dinantikan terutamanya yang bekerja.  Manakan tidak, selepas Jumaat akan muncul dua hari bercuti, itu yang semua bersemangat.

Entri ini tidak ada kena-mengena dengan hari Jumaat TETAPI lebih kepada rasa tidak berpuas hati/rungutan.  Maka, entri ini akan dipenuhi dengan bahasa rojak, sekejap cakap Melayu sekejap cakap Omputih..Heh!!  

Dalam minggu ni, rasanya hari Isnin lepas tiba-tiba tekak teringin makanan segera KFC.  Sementelah ada tawaran 50% bagi pinggan kedua, racun Macho Man untuk turut serta walhal kalau ikutkan mereka lebih tertarik untuk ke Subway.

Malangnya kami tak aware offer valid before 9pm.  Sampai KFC Kota Damansara, round 9.05pm macam tu so no 50%.  Tak apalah, dah alang-alang sampai makan sahaja.  Lagi pun nak cuba resipi baru Hot & Spicy.
 
Bila sampai, amazed juga dengan KFC's new look.  Tetapi bertanya juga dalam hati, "adakah servisnya tetap sama seperti dulu?" which KFC Kota Damansara sangatlah terkenal dengan servis yang super duper slow!

Rupanya mereka dah invent new ordering systemOrder kaunter lain, pick-up kaunter lain.  Teruja juga, yalah tak perlu nak beratur panjang to place order.  Malangnya, staff still with the lame attitude.  

Kita tanya macam ni, dia jawab macam ni.  Which i feel disgust!  Yang paling saya ingat, I asked mix (original & spicy) rib for my snack plate and Ayu Bam Bam asked for mix thighI know its a bit pening la dengan our demand.

If you cannot provide just say so, tak adalah I question it later.  Tapi that counter girl straight away sound us, "Order one plate spicy thigh, satu lagi rib orginal.  Apa-apa jelah ya?"

Which indirectly I will get one thigh and one rib on my plate.  Betul tak?  so I reply NOThen dia pula rasa bengang ke apa, "ok-ok saya faham!" sambil muka mencuka dan tidak berpuas hati.

Settle bayar, she gave us receipt together with waiting number, ala-ala hospital & bank.  Bila tengok di skrin baru naik nombor 33, our number 41.  Roughly, about 7 person infront of us.  Bila fikir-fikir, ridicously punya sistem.

Why I said so?  Just imagine, you order 1 burger and drinks but you have to wait around 10-15 minute just to get your meal.  Sudahlah waktu order kena tunggu roughly about 3-10 minutes depends on que.

Its better for them to open more counter for instance 5-6 than separate it into two.  Than get some staff standby at the back to take whatever order from front desk.

Juga adalah lebih baik order dan terus tunggu di depan kaunter seperti sebelumnya.  Dah tentu-tentu memang kena beratur sekali jalan.  Sekali harung 15 minit terus. 

Bila makanan sampai hati mula sakit cause we have no right to argue sebabnya kaunter tu cakap bukan salah mereka.  Damn!!

And its happen to us, the chicken that I asked not as same that I request.  Dah agak perkara ini berlaku disebabkan kesengalan kaunter bayaran tadi.  Guess what, I received 4 thigh yang rupanya sangatlah azab.  Kecil-kecil! (malangnya tiada gambar sebagai bukti :( ) 

Bila minta tukar, dia kata sama sahaja.  Siap kaunter girl yang took our order previously boleh pula cakap dengan kuat, "ini memang rib cuma kecil sedikit!"  Hello, although am not a Chicken Master but I still know how to differentiate!

At the same time, ada seketul ayam dipinggan sudah terkoyak isi.  Seolah telah dicuit sedikit.  Bukan nak menuduh but as customer we have right to change right?  When we persoalkan, boleh Mak Nenek tu beritahu "Oh ini biasa.  Ayam tu melekat antara satu sama lain bila digoreng itu yang terkoyak.  Tak ada apa-apa masalah ni.  Tak rosak pun.  Boleh je makan."  Berbulu tak mendengar!  We are not ask for the explanation, just take back your chicken and change, as simple as that!  

Macho Man memang dah bengang, sudahlah kena berdiri lama, lepas tu sampai meal banyak sangat arguement.  Disebabkan malas nak bertekak, we just take what ever that they served dengan hati membengkak!  Lagi lama nanti jadi kes bertumbuk pula..ha..ha..ha..

Ayam kecil-kecil lagi satu hal, rasa tak worth it sangat.  Bayangkan Buah Hati makan drumstick hanya dengan 3 kali gigitan, dah habis.  Sorry KFC your quality getting worst!  Kesimpulan, dengan apa yang dihidangkan memang tidak mencukupi perut kami yang besar.

KFC is one of my favourite fast food.  Those days, I can't finish 1 piece of chicken because of the size and today, 2 pieces is not enough.  Tak kisahlah kalau nak kata saya buruk lantak ke tidak, tetapi am not satisfied at all.

Bila tak cukup ada ura-ura nak tambah (maybe inilah strategi KFC.  Small portion will make customer to repeat order) tapi mengenangkan nak menunggu nombor bagai, hasrat dilupakan.

Lagi pun hati panas bila nak tempuh semula kaunter order dan berhadapan sekali lagi dengan pekerja yang SSSAAANGGGAATTT PANDAI!

As a conclusion, I might think twice if I have to go and eat there.  Malas dah dengan KFC Kota Damansara.  Well, this is not our first time.  Banyak lagi insiden menyakitkan hati.  Ingatkan bila telah berubah wajah segalanya berubah.

That is why we much more prefer to go either in Giant or else out from our house area.  Dear KFC Kota Damansara, you are losing your potential customer because my family love to having it but your service totally SUCK! 

Order kaunter lain, setakat hari itu, hanya dua kaunter sahaja yang ada


Ambil di bahagian lain.  Tunggu nombor keluar di skrin ya..


Sabar berdiri menunggu makanan sambil.  Bukan dia seorang sahaja berdiri, ramai lagi yang turut sama.  Malas nak duduk di kerusi barangkali
      




nota:  memang agaknya customer service kualiti di Malaysia ini ditahap memalukan..entahlah..

No comments :

Post a Comment