Followers

Tuesday, June 11, 2013

::Sakitnya!!::

Terjaga dari tidur, regang-regangkan otot sekali tu terus tersentak!  Betis kiri tiba-tiba diserang CRAMP.  Orang kita panggil apa ya?  Kalau tak silap Simpul Biawak.

Menggelupur menahan sakit, serasa nak menjerit.  Kalau luruskan kaki sah, urat akan terus terbelit.  Abang pernah ajar kalau kena, cepat-cepat bengkokkan kaki, jangan luruskan terus.  

Terus baring dan lipatkan kaki ke dada.  Berpeluh-peluh menahan sakit tapi taklah lama sangat menanggung sakit.  SAKIT TAU!!!

Selalu orang mengandung sahaja kerap kena Simpul Biawak ni, tapi saya tidak ya!  Dari dulu lagi kerap kena terutamanya kalau malam tidur dengan penghawa dingin.

Agaknya yang selalu kita tengok orang main bola dengan berenang kaki mereka cramp, sakit sebeginikan?  Itu yang boleh lemas tengah-tengah berenang.

In my case, mengandungkan lemak tepu sahih adalah penyumbang utama.  Itu yang senang gejala-gejala begini melanda.  Ini juga tandanya saya sedang mengalami masalah kenaikkan berat badan melampau.

Harus berusaha untuk turunkan berat badan.  Tak nafi memang selera sekarang sangat dahsyat.  Kejap-kejap mulut nak mengunyah.

Saya dah lama berhenti imipikan penurunan berat badan secara excessive.  Biarlah dengan apa yang dah ada sekarang cuma tak mahu naik lagi dan paling penting badan sihat.

Waktu pakai Felinna Inchloss memang boleh nampak kesan tapi masalah displin diri.  Ada masa pakai, tapi lebih kepada tak pakai.  Benda-benda macam ni perlu ikut betul-betul baru nampak kesan memberangsangkan.

Tak lama lagi nak masuk Ramadhan, dapatlah nanti kurangkan sikit bebanan berlebihan ini.  Itu pun kalau berjaya, kalau tidak...hehehe....

Berbalik pada kes cramp, dulu pernah tanya doktor.  One of the reason, doktor kata saya kurang garam dalam badan.  I'm having low blood pressure and low blood salt.  Pernah juga once low sugar.

On the other hand, Abang semuanya lebih.. hahaha...what a great combination right?  Tapi itulah, kurang pun tak bagus, berlebih-lebih lagilah tak baik langsung.  

Sebab itu juga saya tidak layak untuk menderma darah ;(  teringin sangat sebenarnya nak turut serta as blood donor tapi masih belum boleh lagi.  Doktor nasihat supaya bagi semua yang kurang naik ke paras normal.

Pelikkan?  Badan gemuk tapi segalanya tak cukup.  Nampak sangat apa yang ada dalam badan bendasing yang harus dinyah keluar.

Harap-harap cramp di betis ini tidak akan berlarutan.  Masih terasa bisa sakit di kaki.  Jalan pun sedikit terdengkut-dengkut.  Tak boleh nak lasak sangat nampak gayanya.

Ada sesiapa punya petua untuk mengelakkan Simpul Biawak ini berulang?  One of method that I used to, tidur dengan kaki sedikit tinggi dari paras badan.  Lain-lain tak ada.



nota:  tak ada kerja cari kerja...





 

 

 



 

4 comments :

  1. sy selalu cramp kt betis ni kak... dah terbiasa. nak2 kalau time over penat. mmg tgh2 tido blh cramp.
    sakit nye Tuhan je yang tahu...

    ReplyDelete
  2. xper akak tahu sakitnya mcmana huhuhu...

    ReplyDelete


  3. Ya Allah! Jika ada di kalangan kami org yg sedang sakit, berikanlah kesembuhan kpd mereka,

    Jika ada di kalangan kami org yg susah, bantukanlah segala urusan mereka,

    Jika ada di kalangan kami org yg bersedih hati, maka berikanlah ketenangan & jln keluar bg permasalahan mereka,

    Jika ada di kalangan kami org yg sgt berhajat dgn keperluannya, sampaikanlah hajat & cukupkanlah keperluannya. AMIN

    ReplyDelete
  4. AMIN YA RABBAL ALAMIN!!! Terima kasih ya awak..tharu sesangat!

    ReplyDelete