Followers

Wednesday, May 22, 2013

::Tahap Kesedaran Sivik Orang Kita::

Ada sekali saya ke Giant bersama Macho Man sekeluarga.  Lokasi biasa untuk bersantai sambil memenatkan kaki.  Boleh juga anak-anak bebas berlari di kawasan permainan.
 
Nak dapat tempat letak kereta bergantung pada waktu, tapi kebiasaannya tak adalah susah sangat.  Jarang sekali kami parking di kawasan tidak berbumbung.
 
Tapi itulah, kecewa sangat dengan orang kita.  Suka ambil mudah dalam banyak hal tanpa memikirkan orang lain.  
 
Satu di antaranya membiarkan troli merata-rata.  Isu troli ni rasanya pernah jadi Public Service Announcement (PSA) dalam radio.  Malukan, sampai perkara simple begini harus diberi peringatan berulangkali.
 
Ambillah inisiatif bila pihak pasaraya sediakan kemudahan, apa salahnya susahkan diri sedikit dengan meletakkan kembali troli ke kawasan khas.
 
Memanglah ada pekerja ditugaskan mengutip semua troli tapi tak salahkan kita buat sedemikain?  Kita yang pakai, adalah rasa tanggungjawab sedikit.  Lagi pun dengan sikap pentingkan diri kelak menyusahkan individu lain.
 
Yalah, bila troli diletakkan merata-rata nak masuk parking pun susah.  Terpaksalah kita keluar dan alihkan troli ke tempat tidak menganggu.  
 
Tengok gambar di bawah, sikap tidak acuh orang kita.  Buatnya ada orang lain terlanggar troli tersebut tak pasal kenderaan lain dapat tempias.  Dah bercalar!  
 
Bayangkan kita ditempat mereka?  Tak ke mendidih suhu badan?  Bukan jauh mana pun nak letak semula troli tersebut.  Pelu pun tak sempat keluar.  
 
 
Masih lagi isu troli, tapi ini lagi menyedihkan.  Cuba tengok betul-betul apa ada dalam troli tersebut?  Nampak tak?  Kalau tak nampak saya tunjuk gambar dekat sikit.  Gigih tau ambil gambar troli terbiar..hehehe..


Hello!  Ini troli bukannya tong sampah!  Dah miskin dengan tong sampah ke Giant sampai biarkan sahaja.  
 
Orang tu ingat, dia bayar gaji Bangla tu tiap-tiap bulan ke sampai sanggup berkelakuan sedemikian.  Memang geram saya membuku hari tu.  Tak faham betul pe'el rakyat Malaysia!

Bila orang gelar orang kita "Malasia" marah pula.  Habis tu kalau macam ni gayanya tak ke pemalas tahap Power Rangers?

Semakin saya fokus dekat, bertambah laju urut dada.  Sebabnya...tengok gambar di bawah!


Sebelah polystyrine tu pampers budak yang berisi najis.  Ya Allah!! Teruknya perangai manusia tersebut.  Kalau ada depan mata memang saya campak pampers tersebut ke muka dia.
 
Bukankah itu najis anak sendiri?  Kenapa dibiarkan sebegitu rupa sambil mengharapkan orang lain angkat dan buang ke tempat sepatutnya.  Manalah kesedaran sivik orang itu?
 
Jangan esok kalau ada orang buang najis depan rumah mulut riuh maki hamun.  Setiap perbuatan akan dapat balasan, ingat ya! 
 
Menggeleng-geleng kepala kami semua dengan tindak-tanduk manusia yang tahap pemikirannya tinggi sikit dari haiwan.  Eh, ye ke?  Binatang pun tahu sorok hasil buangan dia tau!  Rendah lagilah kot!

Dah satu kerja pula pekerja Giant nak angkat najis anak orang tu dan masukkan ke tempat sepatutunya.  Betul-betul ambil kesempatan.  

Kalau rasa malas nak berjalan ke tong sampah, simpanlah dulu.  Sampai rumah buang dalam tong sendiri.  Ini bukan cara sewajarnya!
 
Mungkin entri saya ini agak negetif gaya pertuturan tapi saya rasa sangat patut menyelar orang yang sikap pentingkan diri sendiri dan tidak bertanggungjawab.  
 
Banyak sebenarnya sikap tak baik rakyat kita.  Semua ambil mudah tapi bila orang tegur cepat melenting.  Sorry to say, our people's discipline totally zero.  
 
Sudah sampai masanya kita mengajar kembali subjek kesedaran sivik di peringkat sekolah.  Yalah, kalau ibu bapa tidak mampu nak jadi teladan paling tidak anak-anak dapat ilmu tersebut di sekolah.
 
Kita tidak mahulah seperti ketam mengajar anak.  Nanti itu yang akan diwariskan pada keturunan akan datang.
 
Again, saya pun taklah baik mana.  Ada masa terlanjur juga tapi seboleh mungkin saya mengelak berkelakuan seperti gambar-gambar di atas.  Malu pada diri sendiri.
 
Fikir-fikirkanlah ya....
 
 
 
nota:  hilang kata-kata...
 
 

2 comments :

  1. Sebut psl kesedaran sivik, ramai org2 kite yg dh x reti bahase. Itu soal troli. belum lg soal parking kereta smpai 2 lot. n buang smpah & ludah merata2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg!!! akak setuju sgt..sume pakat pentingkan diri sendiri jek!! bila kena kt batang idung sndiri tau plak mngamuk!

      Delete